Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Rør Fender hot rod deville - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 16-12-2012
    kl. 16:32

Steen F Hansen

Rør Fender hot rod deville

Hej Jeg har lige købt en fender HD deville fra slut 90'erne. Så vidt jeg kan se har den ikke fået skiftet rør, der står fender på dem alle. Angående rørskift, skifter man dem alle? Eller er det nok med de to hovederør 6l6lg, på forhånd tak for svar mvh Steen

Svar på dette indlæg
  • 16-12-2012
    kl. 17:53

Søren Alwan

Det...

er jo svært at svare på. Men man kan jo måske komme svaret lidt nærmere, hvis man gør sig det klart, hvad man vil opnå ved et eventuelt rørskift. Hvis nu idéen er, at forstærkeren bare skal spille, og rørene kun har spillet nogle få timer siden slut-90´erne - ja, så er der sådan set ingen grund til at skifte dem overhovedet, idet det jo er antallet af driftstimer, der tæller, når det kommer til rør.

Er idéen derimod, at forstærkeren bare skal spille, skifter man de rør, der trænger/ikke virker.

Er sigtet med et eventuelt rørskifte til gengæld at opgradere på forstærkerens evner i forhold til dens oprindelige formåen - ja, så er der rige muligheder for dette. Og så skal man nok starte med at gøre op med sig selv, hvad man har tænkt sig at ofre på sagen. Men vil man gå planken helt ud, er der ikke noget i den, som ikke kan blive meget bedre...

(sidstnævnte gælder i øvrigt også dens udgangstransformator, som er én af de nøgle-stumper, der modarbejder vellyden i sådan én. Men den er dyr at skifte)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 16-12-2012
    kl. 17:56

Søren Alwan

Husk...

i øvrigt, at der skal tjekkes/justeres hvilestrøm (bias) i forbindelse med en udskiftning af udgangsrørene (6L6).

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 16-12-2012
    kl. 23:07

Steen F Hansen

Tak for svaret, Jeg ved kun at den har fungeret som øveforstærker og at han bor i lejlighed lige nu, min fornemmelse er dog at der blevet spillet på den, jeg ved heller ikke om den har haft andre ejere, det tror jeg, men den er blevet blevet behandlet meget godt, den har ikke fået mange knubs på de 12-15 år der er gået.

Jeg vil kun skifte rørene hvis jeg for noget ud af det, det er sovtek rør der sidder i den, når de skal skiftes vil jeg gerne optimere dem, jeg kan godt lide en nuanceret ren lyd, den må bare ikke blive kold og klinisk og den skal funger i hele spektret og også ved lave lydstyrker

Ved passende lejligheder, læs når jeg har penge til det (for lige nu har jeg ikke nogen) vil jeg gerne optimere forstærkeren, andre højtalere etc

Svar på dette indlæg
  • 16-12-2012
    kl. 19:26

Morten Lyse Pedersen

Hvis du vil

kende 'kilometerstanden' på dine rør, skal have dem i en rørtester. Desværre er man nødt til at vide, hvad røret målte fra ny af, for at man præcis kan afgøre, hvor meget tingene er slidt. Man kan dog, uanset rørets alder, påstå at hvis tingene måler væsentligt under, hvad databladet oplyser, vil man have gavn af at skifte. Uanset om det er et forforstærker- eller effektforstærker-rør.

Til 6L6GC rørene er valget i disse år ret simpelt: TAD 6L6WGC-STR. Fordi det efter alle standarder er et fremragende rør. Til forforstærkeren synes jeg det er svært at gøre noget, som fører til at tingene bliver ret meget bedre end med nogle JJ ECC83s. Nogle siger pæne ting om TAD 7025s men ingen af de fem eksemplarer jeg har haft i min tester var noget jeg ville bruge. De måler som vinden blæser, men hvis de lyder godt, såh...

Mvh
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 16-12-2012
    kl. 23:14

Steen F Hansen

En rørtester?

Tak for svaret, Det ved jeg ikke hvad er, jeg har set hvordan man bias justere på youtube, med et måle apperat jævn/vekselstrøm, (m)volt, ampere, ohm, som koster 50,- i et byggemarkede, sådan en har jeg er det sådan en?

http://m.youtube.com/watch?feature=plpp&v=3GmNwV0B9lc

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2012
    kl. 00:16

Søren Alwan

Nope.

This is more like it:

http://www.youtube.com/watch?v=IHO4_6oZE80

Den finder du næppe til en halvtredser i det lokale byggemarked.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2012
    kl. 08:20

Steen F Hansen

Sikkert mere en 50,-

der er flere knapper, så den koster helt sikkert mere :)

men jeg er nu også sikker på at der er blevet spillet på forstærkeren i dens 12-15 års levetid, Så jeg tror ikke jeg behøver at investere i et sådan apparat.

Hvis jeg selv skifter rørene, vil jeg kunne bias-justere rørene efter metoden beskrevet videoen samme link som tidligere

http://m.youtube.com/watch?feature=plpp&v=3GmNwV0B9lc

Og så skulle det være tilstrækkeligt?

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2012
    kl. 10:41

Søren Alwan

Hmm...

Nu har jeg kun lige skimmet videoen. Men det lader til, at vores ven kan justere bias uden overhovedet at kende noget så grundlæggende som rørenes anodespænding, men istedet forlader sig på ét eller andet "one size fits all" tal, som han ser i en tabel.

Now, I wouldn´t rely on that!

Og så har vi ikke engang snakket om, at han ignorerer skærmgitterstrømmen i regnskabet...

Når det kommer til disse ting er jeg helt klart på "tillid er godt. Kontrol er bedre". Og derfor undgår man altså ikke at skulle drible rundt med højspænding i fri dressur mellem fingrene. Og som vores ven meget rigtigt påpeger, så kan man nemt tage livet af sig selv på dén konto. Og hans "den éne hånd i lommen" princip er altså kun et forsøg på bedst mulig damaga control - ikke en livsforsikring, som jeg ville forlade mig på.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2012
    kl. 11:28

Steen F Hansen

Tak for livredning

Det er vel ikke værd at miste livet for.

Findes der en youtube el netside el bare information, som giver en god instruktion til at gøre det selv?

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2012
    kl. 12:53

Søren Alwan

I virkeligheden...

er det jo ikke særligt kompliceret:

Mål anodespændingen på udgangsrørne. Notér denne.

Mål spændingsfaldet over skærmgittermodstande og udregn via Ohms lov skærmgitterstrømmen.

Mål så - som han også gør i videoen - katodestrømmen med en biastester. Denne katodestrøm er summen af anode- og skærmgitterstrøm. Det er førstnævnte, vi er interesserede i. Så dén skærmgitterstrøm, vi fandt før, skal modregnes i dette regnskab.

Som tommelfingerregel siger man, at vi i tomgang (som vi måler i) må afsætte absolut max. 70% af den for det pågældende rør maksimalt tilladte anodeeffekt. Denne er for et 6L6GC angivet til 30 watt. Så kan man jo selv regne ud, hvor mange milliampere det svarer til, ved dén anodespænding, vi startede med at måle.

Nu er én ting så tal og matematik - noget helt andet lyd. Og mens en KT66-bestykket Marshall SKAL justeres op i det røde felt for at lyde rigtigt, er det min ydmyge erfaring, at en 6L6-betstykket Fender typisk lyder bedre, hvis den bliver justeret lidt koldere. Men så længe man blot holder sig under den max-værdi, vi før regnede os frem til, er der frit spil. Jo koldere indstilling, jo længere holder rørene. Men der er i den anden ende af spektret ikke noget selvfølgeligt lighedstegn imellem, at jo varmere indstilling, jo bedre lyd. Her må man lytte sig frem.

Ifølge mine ører er det dog tit sådan, at det er som om, at der er et vist punkt, strømgennemgangen skal op over (nok i virkelighed dér, hvor crossover-forvrængningen ophører, hvis man samtidig har et oscilloskop sat til). Over dette punkt er det "møj, møj fine nuancer", vi taler om...

Så som det fremgår, er det egentlig en relativt simpel arbejdsgang. Det eneste "problem" er blot, at man altså ikke undgår at skulle have dræbende spændinger mellem fingrene. Så man skal nok lige starte med at kaste et kritisk blik på egne evner, eventyrlyst og livsglæde, før man går i gang...

Nu ved jeg ikke, hvor du er i landet. Men hvis du har mulighed for at komme forbi Østjylland, skal jeg såmænd gerne justere din forstærker for dig gratis.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2012
    kl. 00:06

Steen F Hansen

Piece of cake

Det lyder let, men er det ikke når man ikke kender navnene på de komponenter som man betragter når man ser ind i forstærkeren, det er derfor jeg spørger efter en video. Her er en med en deville

http://m.youtube.com/watch?v=19IUadZJf-c

Det ser enkelt ud den måde han gør det på, men mangler han at gøre noget her? Han gør ihvert kun en ting

Tak for tilbudet, jeg bor dog i storkøbenhavn, men det heænder at jeg kommer til århus

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2012
    kl. 00:18

Steen F Hansen

En video mere

Fyren på den her video siger at fender har har lavet et testpunkt så man kan biasjustere en hot rod deville med et voltmeter

http://m.youtube.com/watch?v=mx4cOylaxDQ

Lyder interessant er der nogen der har prøvet den metode?

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2012
    kl. 00:38

Søren Alwan

Hmm...

Det er jo rigtigt, at Fender´s Hot Rod-forstærkere er udstyret med et målepunkt, sådan at man kan indstille bias her. Men synes du selv - med et øje på dét med "ha´ den éne hånd i lommen" - at det ser mere sikkert ud? Og det er en mere "hazy" måde at gøre det på, da du ikke kan se hvor meget strøm, hvert enkelte rør trækker - kun hvor meget de to rør trækker til sammen.

Og så udelader han også skærmgitterstrømmen af regnskabet. Det kan man selvfølgelig også. Og fejlen ved at gøre det trækker selvfølgelig i den "sikre" retning. Men igen: Jeg kan godt lide at vide, hvordan tingene opfører sig, og derfor vil jeg gerne minimere mængden af "fiktive" værdier, som jeg måske/måske ikke skal forholde mig til. Så jeg vil da klart anbefale, at man måler skærmgitterstrømmen og tager den med i regnskabet.

Som sagt: Hvis du kommer på Århus-kanten, skal du være velkommen. Men ellers kunne jeg da anbefale dig at slå et smut forbi den gode Lars Vad i Hvidovre...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2012
    kl. 09:40

Steen F Hansen

Er det du siger..

I forhold til sikkerhed, eller om sikkerhed i forhold til at tjekke om at rørene er matched par, eller begge dele?

Hvis jeg har forstået det korrekt og under forudsætning at man har afstemte rør, Hvis man holder sig inden for sikkerheds margen af det anbefalede, så skulle det være øret, der er den afgørende faktor? I så fald ville det ikke være så risikabelt, da jeg ikke går efter at min Hot rod skal være særlig hot.

Det ville også være sjovt at prøve, selvom både du og Lars vad kan gøre det bedre, jer har jo jer i baghånden, hvis forstærkeren skulle brænde ned til grunden

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2012
    kl. 19:11

Søren Alwan

Well...

i første omgang mente jeg nu egentlig det sikkerhedsmæssige aspekt, da jeg ikke vil anbefale, at man giver sig til at vifte rundt med måleprober inde i en forstærker med dræbende spændinger på blot for at måle selve strømgennemgangen, hvis man ikke har 110% styr på, hvad man laver. Så er man trods alt "better off" med et par adapter-sokler til en bias-tester, selv om man ikke undgår at skulle måle ihvertfald anodespændingen for at have nogen idé om, hvad man laver.

Og så - som tidligere nævnt - er det jo helt klart ikke nogen fordel ikke at kunne se strømgennemgangen i hvert enkelte rør. Igen: Løfter om matchede rør er meget godt. Men hvad nu hvis det éne rør f.eks. er dødt under transport eller lignende? Kontrol er bedre...

Og ja, i sidste ende er det ørerne, der må afgøre sagen. Men det er helt klart en god idé at bruge én eller anden form for monitor på "hvor man er henne på skalaen" og for at sikre sig, at man er i det sikre område.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 19-12-2012
    kl. 20:46

Steen F Hansen

Ja

Du har ret at det ikke er ufarligt at rode med strøm, men jeg tror godt at jeg kan udføre den justering han gør i videoen uden at miste livet eller ødelægge noget.

Du har også ret at det ville være bedst selv at kunne teste rørene, for at se om de nu også er matchede korrekt, men metoden er et sted at starte uden at skulle investere i nyt grej ud over rørene.

Hvis jeg vil forbedre lyden hvordan ser hitlisten så ud?

1 amp rør
    2 pre amp rør
    3 udgangstransformator
    4 ?

Hvilke rør er de bedste for prisen, amp (tad er blevet nævnt) og pre amp, dvs de må gerne koste lidt mere, men i det leje hvor man får mest for pengene?

Hvad koster en udgangstransformator, og hvilken forbedring vil det give?

En masse spørgsmål jeg håber at der er nogen der har tålmodigheden til at skrive et svar, på forhånd tak

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2012
    kl. 03:00

Søren Alwan

Start med...

at skifte rørene og se, hvad det gør. Skal du for alvor til at opgradere din forstærker, bliver det meget hurtigt dyrt, da det pludselig bliver skruen uden ende og du nemt risikerer at bruge flere penge, end det ville koste at købe en ny forstærker. Det grundlæggende problem er nemlig det nedslående, at Fender i deres nyere forstærkere har "nøje udvalgt" alle de brugte stumper efter ét helt bestemt og skarpt defineret parameter: At det skulle være de billigst mulige, der kunne opstøves. Og det kan høres!

Nu er det nærmest umuligt at sige noget om, hvilke rør, du skal købe, da det i sidste ende udelukkende vil blive et spørgsmål om smag. Jeg er helt enig i, hvad der tidligere er sagt om TAD´s 6L6 WGC-STR, da dette efter min overbevisning er det klart bedste nyproducerede 6L6-rør. Men jeg synes til gengæld, at det ville være en krank skæbne at putte fine NOS-rør i sådan en Hotrod, da resten af dens komponenter gør det umuligt for sådan en forstærker at udnytte disse fine rørs kvaliteter. Så jeg tror, at jeg personligt ville lægge ambitionsniveauet omkring JJ-rør i forforstærkeren.

Vær i øvrigt opmærksom på, at TAD´s rør ikke er sådan en entydig størrelse. TAD er som så mange andre for det meste blot "rebranders". Det vil sige, at de opkøber rør fra div. producenter (JJ, Sovtek, div. kinøjsere m.fl.), hævder at teste dem, sætter deres eget navn på og ganger prisen med cirka en faktor tre. Dog har TAD nogle enkelte rør på programmet, som de selv får produceret i Kina under tysk opsyn. Jeg mener, at dette gælder alle de rør, som bærer tillægsbogstaverne "STR" (Special Tube Request) i deres sortiment. Det førnævnte 6L6 WGC er altså ét af dem. Men der er ingen garanti for, at STR automatisk er lig englelyd sådan helt generelt. F.eks. er deres EL34B-STR elendigt, hvis du spørger mig. Så man skal se sig for...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2012
    kl. 11:22

Steen F Hansen

Tak for svar

Jeg kan hurtig blive en fattig mand..

At tænke sig for en månede siden havde jeg overhovede ikke tænkt mig at genoptage den elektriske guitar. Så havde jeg en akustisk guitar til salg på den blå avis, og fik et tilbud om en elektrisk guitar samt forstærker i bytte og vupti I'm back and broke, for jeg blev selvfølgelig nødt til at anskaffe en bedre forstærker

Amp rør tad 6l6 wgc-str
    Pre amp jj

Og forbedring herefter.. Køb en bedre forstærker. Min deville er fra slut 90'rne og er blevet behandlet rigtig pænt, jeg gav 3000,- kroner så lidt kan jeg godt ofre på den, men jeg kan godt se pointen i ikke at ofre for meget på en forstærker man kan blive ved med at skifte dele ud i, jeg ved heller ikke selv hvor langt jeg ønsker at gå, men jeg kunne godt tænke mig at kunne spille lavt på den uden at den dør

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2012
    kl. 11:45

Steen F Hansen

Rørpris

2 X tad 6L6 WGC-str par 370.-
    3 X JJ ECC83s 12AX7A 3 x 95,- = 285,-

Sådan ser min bestillings seddel ud, jeg går ud fra at det er de rigtige rør ud fra, de kriterier som er blevet nævnt i tråden, er prisen også OK eller kan jeg spare noget der?

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2012
    kl. 11:57

Søren Alwan

Det...

ser meget rigtigt ud. Og jeg ville også vurdere det til at være et godt sted at starte (og måske slutte?) m.h.t. opgraderinger på din forstærker. Andre ville sikkert erklære sig rygende uenige heri...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2012
    kl. 12:03

Steen F Hansen

Tak for råd

Det må jeg tage til den tid, foreløbig syntes jeg det lyder som en rimelig opgradering af en måske 15 år gammel forstærker, når jeg har gjort det kan jeg måske prøve at se på forskellige muligheder eller ikke muligheder for opgradering, umiddelbart syntes jeg godt at jeg på youtube kunne høre en forbedring på en fromel mod, jeg har så ikke set så meget på pris det må komme senere :)

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2012
    kl. 19:49

Steen F Hansen

.. Jeg har modtaget rørene, men der er lavet om på min bestilling angående pre amp rørene. Her er deres kommentar

"Desværre var der udsolgt af JJ mærkede ECC83 rør hvorfor vi har tilladt os at fremsende JJ rør med TAD maling på tilsamme pris!" Citat slut

Jeg vil lige høre jer, er de rør nu også det samme og af lige så god kvalitet? TAD rørene koster for øvrigt 76.- stk imod JJ's 95,-

Godt nytår Steen

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2012
    kl. 21:33

Søren Alwan

Ja.

Det er de samme rør. Så bortset fra, at der kan være forskelle fra eksemplar til eksemplar, er det fuldstændigt de samme rør.

Hvor har du købt dem?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2012
    kl. 22:32

Steen F Hansen

Købt hos pyndt

Ville så ikke være forskelle (i kvalitet går jeg id fra) hvis det var JJ der lagde navn til de selv samme rør, eller ville de have en kvalitetskontrol der soterede de dårlige rør fra?

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2012
    kl. 23:48

Søren Alwan

Hmm...

Jeg kan kun sige, at jeg har fået både godt og skidt fra JJ. Og jeg har fået såkaldte "selekterede" JJ-rør med TAD-stempel på, som f.eks. støjede som ind i h.., selv om prisen var ganget med tre i forhold til JJ-rør uden TAD-stempel. Og jeg har også fået slovakiske (JJ) TAD-rør, som var fine.

Begge versioner kan udvise både måle- og lydmæssige forskelle fra eksemplar til eksemplar. Så det er svært at finde noget system i. Det værste problem med JJ-rør, synes jeg, er, at nogle af dem lader til at "tabe klangen" (som jeg som udgangspunkt godt kan lide) efter kort tid. Andre kværner løs i årevis. Now, this is new production tubes and QC for you, isn´t it..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2012
    kl. 23:50

Søren Alwan

Ret sikkert...

er det dog nok, at det næppe er stemplet udenpå rørene, som gør forskellen.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2012
    kl. 00:14

Steen F Hansen

Konklusion,

At det gør ingen forskel at det er TAD på dem risikoen er den samme.. og så kan jeg jo sætte dem i med det samme, for naboerne spiller meget højt :-D

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2012
    kl. 00:30

Søren Alwan

Jah...

noget i dén stil... :-)

Men husk dog, at der skal tjekkes/justeres bias i forbindelse med udskiftning af udgangsrørene. De små forforstærkerrør kan du dog fint skifte uden videre.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2012
    kl. 11:47

Steen F Hansen

Ja!

Det regner jeg for en selvfølge.. Og det var nemt ovenpå det vi har talt om her i tråden, videoen gjorde det helt konkret.

Den lyder bare så meget bedre :)

..Men jeg beherskede mig i nat af hensyn til husfreden, jeg spiller også saxofon og nu også elektrisk guitar, så de skal vel også have lov til at give lyd fra sig. Men jeg skal have den hen et sted hvor jeg kan spille højt på den for at beslutte mig for hvor højt biasen skal stå, det bliver spændende at prøve af, den kommer ikke til sin ret her i lejligheden.

Svar på dette indlæg
  • 11-01-2013
    kl. 11:54

Steen F Hansen

? :)

Er der nogen der kan oversætte?

Svar på dette indlæg
  • 11-01-2013
    kl. 12:04

Steen F Hansen

Spam

Det italienske indlæg er spam og har intet som helst med emnet at gøre, jeg ved ikke om der er politik i dette forum omkring den slags indlæg

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk