Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 18-05-2013
    kl. 21:15

andreas o´carroll

Nu havde jeg på et tidspunkt en Studiotone combo og brugte den ofte med et 2x12 framus kabinet med Vintage 30 enheder, lukket kabinet. Det lød sgu godt det setup som jeg husker det.
    Min erfaring er at ens gear lyder meget forskelligt fra sted til sted, og en dårlig opstilling hvor man står i "dødsstrålen" , giver fornemmelsen af en meget hård og direkte lyd, der gør at det føles som om man kæmper mod forstærkeren, og det er meget sværere at spille. Jeg synes også du skal prøve med noget beamblock af en art. Jeg har før lavet en af gaffa tape og papir som jeg klistrede fast på frontstoffet. Det var på en combo som jeg synes var meget retningsbestemt, og det hjalp en del på live jobs.
    Ellers var jeg heller ikke begejstret for den Koch højttaler der sad i min Studiotone combo, specielt når man spillede højt. Jeg satte en Eminence Cannabis Rex i, og det hjalp også meget.

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2013
    kl. 16:40

Søren Alwan

Ja...

det ville da være fantastisk, hvis man bare kunne "ringe til nogen". og de så kunne løse alle ens problemer. Narh, det er vist meget godt, at man selv skal slås lidt for sagen af og til. Det er sådan, man lærer!

Det lyder umiddelbart som om, at du står med (endnu) et eksempel på det velkendte fænomen med "dødsstråle" lige foran kabinettet - altså, at man lige ret foran enhederne får masser af diskant, mens denne rulles af, jo længere man kommer fra "skudretningen".

Dette er, som antydet, et meget klassisk problem. Visse enheder og kabinetter gør det i højere grad end andre. F.eks. er Celestion Vintage 30 notorisk berygtede for det. Og problemet lader til at være værre i lukkede kabinetter end i åbne. Men nu efterlyser du jo én, som kan komme med løsninger på alle dine problemer. Og sådan én vil jeg da mægtigt gerne være! So here goes:

Det er selvfølgelig en forudsætning, at du er grundlæggende tilfreds med din forstærkers lyd. Ellers giver det følgende ingen mening. Jeg husker disse Koch-forstærkere som en anelse hårdt-lydende i sig selv. Men det kan sagtens være, at mine hukommelse og mine ører ikke er som dine. Men jeg ville prøve at kigge lidt i retning af de såkaldte "Beam Blockers" - altså små plastikskiver, som sidder lige foran selve højttalerenhedens midte og "spærrer" for dødsstrålen. Weber sælger dem blandt andet. Men som forsøgsopstilling for at se, om det er noget for dig, kan du sagtens nøjes med noget mere hjemmefusket og et par stykker gaffatape. Jeg mener at have hørt, at nogen bruger en CD foran hver enhed.

Dernæst kunne du prøve at linde på låget til dit kabinet - altså pille bagpladen af. Åbne kabinetter spreder lyden langt mere jævnt i rummet - en ting, som jeg på mine gamle dage er kommet til at holde meget af. Til gengæld er det ikke så fedt f.eks. på en udendørs scene eller lign. Prøv det, prøv det...

Og endelig: Er det "hårde" højttalerenheder som f.eks. Celestion Vintage 30, der sidder i dit kabinet, skulle man måske overveje at gribe om nældens rod? For man kan lave nok så mange baggårdstricks. Men det løser ikke det grundlæggende problem med, at denne allestedsnærværende enhed har en utroligt hård mellemtonekarakteristik. Løsningen turde være indlysende...

Men prøv lige dét med en hjemmefusket "Beam Blocker" samt evt. at åbne dit kabinet først og se, om det hjælper. Ellers må vi tage den derfra...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2013
    kl. 16:45

Morten Andersen

Hej Søren
    Tak for di svar
    Jeg sad faktisk hele natten i går og søgte på bla. "Beam Blockers" .... ja de kunne være en løsning .... men måske en lappe en af slagsen :-)

Jeg ringede her til: http://www.ceders.dk/group.asp?group=157
    Og talte med en Stig som virkede meget kompetent ..... så jeg tror jeg tager færgen fra Rørvig til Hundested og kører over for at besøge ham :-)

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2013
    kl. 16:52

Søren Alwan

Jamen...

så må vi jo håbe, at Stig er lige så kompetent i virkeligheden, som han formår at virke i telefonen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2013
    kl. 21:15

andreas o´carroll

Nu havde jeg på et tidspunkt en Studiotone combo og brugte den ofte med et 2x12 framus kabinet med Vintage 30 enheder, lukket kabinet. Det lød sgu godt det setup som jeg husker det.
    Min erfaring er at ens gear lyder meget forskelligt fra sted til sted, og en dårlig opstilling hvor man står i "dødsstrålen" , giver fornemmelsen af en meget hård og direkte lyd, der gør at det føles som om man kæmper mod forstærkeren, og det er meget sværere at spille. Jeg synes også du skal prøve med noget beamblock af en art. Jeg har før lavet en af gaffa tape og papir som jeg klistrede fast på frontstoffet. Det var på en combo som jeg synes var meget retningsbestemt, og det hjalp en del på live jobs.
    Ellers var jeg heller ikke begejstret for den Koch højttaler der sad i min Studiotone combo, specielt når man spillede højt. Jeg satte en Eminence Cannabis Rex i, og det hjalp også meget.

Svar på dette indlæg
  • 21-05-2013
    kl. 09:10

Morten Andersen

Tak Andreas

Ja jeg skal nok afprøve nogle andre enheder i mit Koch kabinet .... eller et helt nyt kabinet.
    Jeg opdagede dog noget underligt. Hvis jeg skruer ned for bas (kl 9:00) så forsvinder denne berygtede "dødsstråle" ..... lyder meget Starwars agtigt ;-)
    Faktisk er der voldsomt meget bas i mit setup. Måske er det en del af løsningen af skrue ned for bassen..
    Er der andre derude der har oplevet at Koch har meget bas?

Svar på dette indlæg
  • 22-05-2013
    kl. 16:36

Jesper Lusty

Rør

Jeg har en Studiotone Xl
    Jeg tog en tur til Lars Vad. Hans råd var at skifte V1 og V2
    V1 er nu et Electro-harmonix 12AX7, udmålt af Vad så det er støjsvagt.
    V2 er et Sovtek 12AX7WB som giver mere mellemtone til OD kanalen.
    Det er en billig løsning som giver en varmere lyd.

Svar på dette indlæg
  • 01-06-2013
    kl. 16:08

Morten Andersen

Blackstar

Har faktisk købt en Blackstar HT Soloist 60 ..... den passer meget bedre til min guitar. Lidt mærkeligt .... Koch'en koster en del mere og virker faktisk også mere prof. .... men Blackstar lyder bare meget bedre med min guitar.

@Jesper Lusty
    Ved du hvor man kan købe de omtalte rør. Kan man bare sætte nye i eller skal de måles og alt muligt. Kunne faktisk godt tænke mig at prøve før jeg bare sætter forstærkeren og de 2 kabinetter til salg.

Afprøvede en del andre højtaler/kabinetter på Kochen og umiddelbart lød alt faktisk bedre end Koch egne. Det skal dog siges at den lyd jeg går efter er en blød varm lød. Tror de vil lyde ret fedt til rock.

Svar på dette indlæg
  • 01-06-2013
    kl. 16:40

Søren Alwan

Så længe...

der kun er tale om de små forforstærkerrør, skal der ikke måles noget. De kan bare skiftes. Du skal selvfølgelig kun skifte til rør af samme type. Anderledes forholder det sig, hvis det havde drejet sig om de store udgangsrør. Her skal tjekkes/justeres strømgennemgang (bias) i forbindelse med en udskiftning.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-06-2013
    kl. 16:42

Morten Andersen

øvelsen går ud på at gøre lyden mere blød og varm ..... hvad skal jeg udskifte de eksisterende med?

Svar på dette indlæg
  • 01-06-2013
    kl. 17:09

Morten Andersen

er dette en løsning: http://www.4sound.dk/shop/roer-til-forstaerkere/4sound/jan-5751-new-old-stock.html

Svar på dette indlæg
  • 01-06-2013
    kl. 23:11

Søren Alwan

Det...

er jo næsten umuligt at svare på, hvad dine ører synes om. Men du kan da glæde dig over, at det som regel næsten kun kan gå opad i forhold til de rør, der sidder i fra fabrikken. Hvor stor en forbedring, du så eventuelt får ved at investere en hel del i "guld-rør", afhænger også af mange andre ting i forstærkeren. Gode og velvalgte rør kan lokke det bedste ud af en forstærker. Men de kan ikke trylle vand om til vin!

Om det lige er f.eks. JAN-Philips (ikke at forveksle med de hollandsk-producerede Philips-rør) 5751, der er det optimale i din forstærker (og ikke mindst i dine ører!), skal jeg ikke turde svare på.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-06-2013
    kl. 10:37

andreas o´carroll

Da jeg havde min Studiotone, prøvede jeg også andre preamp rør, og jeg synes ikke det gjorde den helt store forskel i den forstærker. Jeg havde på samme tidspunkt en Reinau Tweed, og i den forstærker gjorde det en større forskel hvilke preamp rør der sad i.

Svar på dette indlæg
  • 06-06-2013
    kl. 11:05

Morten Andersen

Har også beslutte mig for at sælge den :-)

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk