Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 18-05-2013
    kl. 21:26

andreas o´carroll

Der er vel tonsvis af gode strat pickup sæt derude.
    Det bedste jeg har haft i min Grosh strat er et sæt Lollar "Dirty Blondes". Blonde i neck og middle og en Special i bridge positionen. Bridge pos. Er ikke skinger men tilpas fyldig og samtidig stadig meget "strat".
    Før dem havde jeg et sæt Fralin VH. Og 2 forskellige Grosh sæt.
    Jeg har hørt Suhr ML i en Fender strat og de lød sgu også godt.
    Held og lykke med det!

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2013
    kl. 13:08

Søren Alwan

Grunden...

til dit sidste udsagn skal måske findes i, at det - udover i sidste ende altid at blive et spørgsmål om smag og behag - er et umuligt spørgsmål at svare generelt på? Et sæt pickupper, som er fantastiske i én Strat, kan sagtens vise sig at være en ren katastrofe i en anden, som ellers er 100% magen til. Så der er ikke rigtigt noget alternativ til at prøve sig frem i det konkrete tilfælde, indtil man finder noget, der virker, og derefter så klynge sig til det (det er lidt som med kvinder...)

M.h.t. fyldighed på den bagerste: Jeg kan som nævnt i en nabotråd kun anbefale, at man lader den nederste tonekontrol trække på begge de bagerste pickupper, da det netop tager den tynd- og skarphed af, som plager mangen en Strat på den bagerste pickup.

Men skulle jeg endelig vove pelsen, må jeg sige, at jeg endnu har til gode at høre et sæt Fender "Grey Bottoms" - altså pickupper fra slut 60´erne/start 70´erne - lyde dårligt i nogen Strat, de blev proppet i.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2013
    kl. 18:04

Henning Bech Madsen

Jeg følger lige med her ...

Kunne have oprettet denne tråd, men Henrik kom først ... :-)

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2013
    kl. 21:08

Søren Alwan

Man bør måske...

måske heller ikke snyde sig selv for ihvertfald at prøve at have et sæt venstrehånds-pickupper på sin Strat. Har man én gang prøvet det, indser man pludselig, hvor meget ekstra "arbejde", man rent faktisk laver på E- og H-strengene med et sæt normale Strat-pickupper.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2013
    kl. 21:37

Henrik Møller

Der er der noget om..

Ja det har faktisk også undret mig en del at - i hvertfald Fender - fortsætter med at lave (meget) staggered pickups, selvom man ikke bruger wound G-streng mere og selvom gribebrætsradier i dag ofte et større end 7.25. Men der er jo også andre, der anbefaler flatpole pickups eller en mere modificeret stagger. Det irriterer i hvertfald også mig grænseløst at H og E magneterne er så svage og samtidig at G brager igennem. Jeg foretrækker flatpole pickups. Jeg har set at - i hvertfald - Suhr laver pickupper med en mere moderat stagger, men har ingen erfaring med dem. Er der i øvrigt nogen af jer, der har prøvet Suhrs singlecoil pickupper?

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2013
    kl. 21:54

Søren Alwan

Ja.

Jeg er personlig ikke særligt vild med Flat Pole-pickupper. Det bliver sådan lidt for anonymt og karakterløst i direkte sammenligning.

Jeg har haft et sæt Suhr V60LP i én af mine Strater. Det holdt et halvt års tid. Så blev jeg træt af deres mellemtonekarakter. De virker fint m.h.t. dynamik og detaljegengivelse. Men deer ER altså ét eller andet underligt - en lille pukkel på deres mellemtonekarakteristik eller noget i dén stil, som man lige pludselig kan se sig alvorligt gal på. Samme guitar har efterfølgende haft både et sæt af de førnævnte halvgamle Fender-pickupper og et sæt Lindy Fralin Woodstock ´69. Begge disse sæt lød i mine ører langt bedre end Suhr pickupperne (ihvertfald i denne guitar). Sidstnævnte bor der endnu. Og der er ingen udsigt til udskiftning.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2013
    kl. 22:37

Henrik V. Madsen

Til min smag, ihvertfald...

...er det DiMarzios polstykkehøjder der stemmer med alm. 10-46/9-42 strenge. Det handler primært om at tæmme den højtråbende G-streng: http://www.dimarzio.com/sites/default/files/imagecache/product_pickup/dp174_nocover.jpg

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 11:46

Henrik Møller

Hvilke Dimarzio

pickupper bruger du Henrik? Og til hvilken musik?

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 18:25

Henrik V. Madsen

Det var kun polstykkekonfigurationen,

...fra DiMarzio jeg kunne li'. Har viklet mine egne pickups i 3-4 år nu, mest humbuckers. I min "Woodstock Strat" (gl. Tokai krop/ Warmoth AAA birdseye Fat Neck) har jeg brugt AlNiCo3 polmagneter til de viklede strenge og A2 til de uviklede, og en forhistorisk 0.06 mm (42½ AWG) Formvar tråd. Så den lyder ikke ligesom Jimis strat mere; til gengæld fik jeg balanceret klangen af ahornhalsen til min kolossale tilfredshed.

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2013
    kl. 22:44

Henrik Møller

Søren....

Har du købt Fralin pickupperne i Danmark? Ingen problemer med volumebalancen mellem strengene der?

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 13:32

Allan Hansen

Luderpik!

Jeg bruger selv Suhr V60LP i middle/neck på en swamp ash strat. Men denne træsort er ikke særlig mellemtonet i forhold til eksempelvis elletræ. Og de matcher rigtig fint til min smag.
    Alwan: Var det din 70´er strat, som du havde dem monteret på? Hvordan vil du karakterisere deres mellemtonekarakter?

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 14:02

Søren Alwan

Nej.

Det var sgis´me lidt af en bizar kamp at få fat i de rette :-)

Min kære frue havde med henblik på at overraske sin mand med en god julegave for et par år siden læst husbondens øsnkeseddel og havde købt sådan et sæt pickupper hjem fra Banzai i Tyskland, der reklamerede med at have disse på lager. Stor var forundringen så, da gaven blev pakket op og indeholdt et sæt højrehåndspickupper!

Nu ligger landet jo sådan, at disse Woodstock-pickupper kun eksisterer "halvofficielt". Fralin plejer f.eks. ikke at have dem på sin hjemmeside. Denne hjemmeside er i øvrigt så tilpas vintage, at der ikke engang er en mailadresse, man kan kontakte dem igennem.

Nå, men jeg pudsede så mit skoleengelsk af og ringede til mr. Lindy himself for at høre, hva´ pokker det lige var for pickupper, jeg stod med: Stemplet med "Woodstock" og Peace-tegn på bunden, men med højrehånds "stagger". Lindy spurgte, hvor jeg havde købt dem, og gisnede sig derpå frem til, at Banzai (som ikke er officiel Fralin-dealer) måtte have købt dem fra Cotton Music, som er officiel tysk distributør. Han kunne også afsløre, at der var tale om et meget "limited edition" af Woodstock-pickupperne med højrehånds-stagger, som de havde lavet nogle få af. Han spurgte, om jeg kunne overtales til at sende pickupperne til ham. Så skulle han få sendt mig et nyt sæt af de rette.

Som sagt, så gjort. Pickupperne blev formedels 300 kroner sendt til USA. En uges tid senere dukkede så en pakke op fra Cotton Music i Tyskland. Denne pakke indeholdt så endnu et sæt højrehånds-pickupper... :-(

Historien gentager sig så med opkald til USA osv. osv. Denne gang dog med den variation, at jeg kunne nøjes med at sende pickup-sæt nummer to til Tyskland, og at det tredje sæt ankom fra USA. Og så lykkedes det endelig! Når bare enden...

Men det er sgis´me fede pickupper, synes jeg. Det havde højrehånds-versionerne såmænd garanteret også været. Men nu var hele motivationen for at anskaffe sig disse pickupper som erstatning for de i forvejen fede, gamle Fender-pickupper, der allerede sad i min hvide "Hendrix-Strat", jo netop at prøve, hvad venstrehånds-pickupper kunne. Og i netop denne guitar fungerer de ihvertfald fedt.

Men med et øje på, hvad jeg allerede har skrevet tidligere i denne tråd, må jeg næsten fortælle, hvordan det løb af stablen, da jeg for nogle år siden begyndte at lede efter pickupper til netop denne guitar:

Da jeg købte denne guitar sad der en sådan set OK Seymour Duncan SSL-1 i halspositionen og to ganske og aldeles forskrækkelige Fender CS Fat 50´s i de to andre positioner. Så noget måtte gøres! På det tidspunkt var den gode Lars Vad netop begyndt at importere Van Zandt-pickupper til Danmark. I og med at én af mine absolutte favorit-Strat-toner netop er frembragt via en Schecter Strat med Van Zandt-pickupper på, havde dette selvfølgelig min umiddelbare interesse!

Den gode hr. Vad var så venlig at sende mig to sæt pickupper, som jeg kunne prøve i min Strat. Jeg mener, at de henholdsvis hed noget med "Vintage Plus" og "Blues" eller noget i dén stil. Først i med "Vintage Plus": Hvad pokker sker der lige her? Noget må være forbundet forkert. Det lyder jo som om, at nogen har gaffatapet ti skumgummi-madrasser fast foran mit kabinet! Alt tjekket, dobbel- og trippel-tjekket igennem. Men alt lader til at være lavet rigtigt. Vi prøver det andet sæt pickupper. Fuldstændigt samme resultat, omend muligvis med en lillebitte tonal forskel. Men aldeles ubrugeligt! Forestil dig at spille med tonekontrollen permanent skruet helt ned eller noget i dén stil...

Så jeg sendte pickupperne tilbage til Lars og takkede mange gange for hans store venlighed, men måtte erkende, at de ikke lige var noget for mig. En måned eller to senere var jeg så ovre hos Lars i en helt anden sammenhæng. Og jeg skulle så lige prøve en forstærker, hvilket foregik med Lars´ Strat, som jeg havde prøvet flere gange før. Så det undrede mig lidt, da han efterfølgende spurgte om, hvad jeg syntes om den. Men den var da absolut fin og vellydende! Derpå kunne Lars så afsløre, at de pickupper, der sad i den, var ét at de sæt, som jeg havde haft på prøve. Go figure...

En lignende historie kan fortælles om, da jeg prøvede de førnævnte Suhr V60LP i et par af Lars Reinuas Suhr-Strat´er, hvor de dælme lød godt. Men i min guitar..? Ja, resultatet er beskrevet tidligere i denne tråd...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 14:08

Søren Alwan

Om...

mit liv så nogensinde bliver fuldendt uden at have prøvet et sæt David White-pickupper, må tiden vise... :-)

(nu skal det ikke lyde som om, at jeg er sådan én, der skifter pickupper på mine guitarer i tide og utide. For sådan forholder det sig altså ikke!)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 14:19

Søren Alwan

Jeg kan da...

i øvrigt også bidrage med, at jeg i min sorte Strat (den med det skæve bånd) havde en "Grey Bottom" Fender-pickup, som døde (midter-pickuppen). Tråden knækkede. I en rum tid havde jeg så den også førnævnte Duncan SSL-1 siddende her (Jeg bruger alligevel næsten aldrig midter-pickuppen). Men det havde længe irriteret mig, at jeg blot havde en død pickup liggende. Så i forbindelse med Copenhagen Guitarshow sidste efterår overleverede jeg min døde pickup til Johan Lundgren fra Lundgren Pickups i sverige sammen med 600 gode, danske kroner. Dette var om søndagen. Om torsdagen ringede posten på døren med en ny-omviklet pickup fra den gode svensker. Spændt monterede jeg denne i min sorte Strat og kunne konstatere, at jeg på ingen måde kunne høre forskel mellem denne "nye" pickup og de to gamle originale. Nu brugte han så selvfølgelig de originale magneter mm. Men ud fra, hvad jeg har hørt i forbindelse med div. demonstrationer, er disse pickupper:

http://www.lundgren.se/mics/stratocaster/60s-vintage/

måske heller ikke helt uinteressante. Jeg har så selv prøvet hans 50´er Strat-pickupper i en bekendts Strat. Og de bliver så til gengæld lige en tand for "glasagtige" til min smag. Måske, hvis jeg havde været mere Hank Marvin/Knopfler-mand end dén Hendrix/Blackmore-fætter, som jeg vel næppe kan lyve mig fra at være..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 14:22

Henrik Møller

Fralin Woodstock 69

har jeg besluttet mig til at prøve. Det lyder som en genial idé med reverse stagger så output bliver mere jvænt fordelt og H oh E kan træde lidt mere frem. Banzai i Tyskland har dem.

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 14:36

Søren Alwan

Hvis...

du nu rent faktisk læser, hvad jeg skriver ovenfor, ville du vide, at det ikke er nogen synderligt genial idé at købe sine Woodstock-pickupper hos Banzai...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 15:08

Henrik Møller

Nej.....

det her du selvfølgelig ret i. Jeg blev bare pludselig grebet af en ubændig trang til at komme igang...Men de har dem da heldigvis også andre steder.. Fint at du fik mig til at slå koldt vand i blodet:-)

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 15:10

Henrik Møller

PS

Søren har du baseplate på din LF 69 bridge pickup?

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 15:18

Søren Alwan

Nej.

Jeg har ikke baseplates på nogen af mine pickupper. Som skrevet tidligere er min erfaring, at sådan en "resonansklokke" primært bidrager med ekstra følsomhed overfor mikrofonisk feedback, og at dét de fleste forsøger at opnå ved at klampe sådan én på, i virkeligheden skyldes den manglende belastning af en tonekontrol på den bagerste pickup.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 15:25

Henrik Møller

Ok

Tak for svarene. Jeg har - heldigvis - fundet andre forhandlere:-)

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 17:05

Søren Alwan

Jamen...

selv tak. Glæder mig til at høre, hvad du synes om dem. Det er jo langt fra sikkert, at dine ører synes det samme som mine...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 19:22

Henrik Møller

Hendrix & Blackmore

er jeg også mere til end så meget andet så det virker umiddelbart som noget i den rigtige retning. Jeg vover i hvertfald pelsen og prøver dem. Jeg vender tilbage når jeg har prøvet dem. Og Søren: Jeg kan forestille mig at de skal justeres med modsat hældning end normalt?? Har du et bud på pickuphøjde som udgangspunkt for justering??

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 19:44

Søren Alwan

I just...

go by ear. Jeg tror ikke rigtigt på "generel teori" i denne sammenhæng. FWIW sidder mine pickupper rimeligt lige (give or take a bit) - både mine højre- og venstrehåndspickupper.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 19:54

Henrik Møller

Tak

for svaret. Jeg lytter mig frem. Det bliver spændende.

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2013
    kl. 16:05

Lars Reinau

Don Mare Pickups

Søren Alwan skrev: "En lignende historie kan fortælles om, da jeg prøvede de førnævnte Suhr V60LP i et par af Lars Reinuas Suhr-Strat´er, hvor de dælme lød godt. Men i min guitar..? Ja, resultatet er beskrevet tidligere i denne tråd..."

Suhr V60LP pickupperne er så iøvrigt siden blevet udskiftet til amerikanske håndviklede Don Mare pickups i mine Strater. Hans Josie/Vaughn og Night Flyer Strat sæt er fremragende 60'er pickupper, og man kan bestille dem med eller uden RV/RP middle pickup og med eller uden staggered poles:
    http://www.buckcannon.com/

Venlig hilsen
    Lars Reinau

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2013
    kl. 10:52

Henning Bech Madsen

Men hvor ...

kan man købe pickupper med returret? - 4Sound f.eks. tager ikke pickupper retur, hvis der har været på ledningerne. Så det kan blive dyrt at prøve sig frem ...

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2013
    kl. 10:59

Søren Alwan

You...

don´t.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2013
    kl. 13:41

Niels Pedersen

Hej Henrik

måske disse kunne have din interesse:
    http://www.kingtoneguitar.com/guitar/?page_id=2
    Jeg har et sæt monteret i en strat som kan prøves i Odense, hvis det var noget? ;0)

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2013
    kl. 14:28

Henrik Møller

Hej Niels

Tak for svaret. Det ser lovende ud, men jeg vil i første omgang prøve et sæt Lindy Fralin Woodstock 69 som jeg har store forventninger til:-)

Venlig hilsen

Henrik

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2013
    kl. 15:00

Niels Pedersen

Jamen helt ok ;0)

Lad os endelig høre om dine erfaringer, når du har fået dem installeret!!

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2013
    kl. 21:26

andreas o´carroll

Der er vel tonsvis af gode strat pickup sæt derude.
    Det bedste jeg har haft i min Grosh strat er et sæt Lollar "Dirty Blondes". Blonde i neck og middle og en Special i bridge positionen. Bridge pos. Er ikke skinger men tilpas fyldig og samtidig stadig meget "strat".
    Før dem havde jeg et sæt Fralin VH. Og 2 forskellige Grosh sæt.
    Jeg har hørt Suhr ML i en Fender strat og de lød sgu også godt.
    Held og lykke med det!

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk