Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Det er svært når man ikke ved - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 16-10-2013
    kl. 22:55

Steen F Hansen

Det er svært når man ikke ved

Det var her svaret skulle være

Ret meget. Jeg tænker at jeg får brug en ide til at bygge power ampen efter så den matcher pedalen, det jeg ved om den står her

The two Tungsol re-issue 12ax7s are now housed completely inside the pedal and still run at high voltage (around 250VDC).

Overview
    The Juggler is a preamplifier in a stomp box format with a full featured clean channel and an overdrive channel. The clean channel is great for American type clean tones. Use it as a stand alone pre-amp for driving a power amp, or as a second clean channel for your guitar amplifier, or as a full featured boost.

When in OD mode two more gain stages are added after the clean channel circuitry. The result is a very nice mild to moderate overdrive that sounds like the clean sound but with some overdrive added. The tone controls are pre-drive circuitry, allowing the user to determine which frequencies are overdriven. The Juggler can be run directly into a power amp or the front end of a guitar amplifier.

Features
    The clean channel features volume, treble, middle, bass and clean master controls. There is also a 3-way clean mode switch that changes the treble response for a progressively thicker sound.
    When in OD mode all the same controls are still active, except for the clean master volume which is replaced with an OD master volume. A 3-way OD mode switch offers 3 different presence settings, while the volume control sets the amount of gain. The 3-way OD mode switch allows some seperation between the EQ of the clean sound and the overdrive sound.

Power requirements:
    12VDC @ 500mA, with a center positive 2.1mm plug.
    The Juggler ships with its own power supply, which works at any mains voltage from 120VAC up to 240VAC, allowing use in most countries around the world. However, a pin adapter plug may be required depending on the particular country.
    If you wish to use an alternative power supply please make sure that it has the right specs and in particular note the center positive polarity requirement.

Measurements:
    The Juggler measures 5.25” wide x 5” deep. The front is 1.75” tall, sloping up to 2” at the back.

Weight: 1.8 lbs (815g)

Jeg forestiller mig at der må være power amp designs der passer bedre end andre her. Jeg er ikke så bekymret for sikkerheden, det skal jeg nok finde ud af uden at elektrisifere nogen, jeg skal nok også få den lavet, hvis jeg har en plan jeg kan overskue og som virker som et godt suplement til min pre amp, både i ide og kvalitet af componenter, det er her min uvidenhed gør det svært, jeg har en ide om hvad, tone kontroller før amp, betyder for lyden, men slet ikke hvad det har betydning for resten af forstærkerens ombygning. Lodningen skal jeg nok komme efter med øvelse

Hvis man køber et af de kits der er på tube-towns hjemmeside, fx et fender type kit, hvor godt er det så? Er det en billig fenderforstærker eller er det en af bedrekvalitet, hvis man går ind på Kingsley's hjemm side og lytter til pedaler og amps så er det i mine ører top notch og det er det jeg søger at den power amp jeg skal bygge også skal være

Tak for dit lange og detaljerede svar :) mvh Steen

Svar på dette indlæg

Svar på dette indlæg
  • 14-10-2013
    kl. 16:34

Morten Lyse Pedersen

Hej Steen.

Jeg ved ikke lige om man kan få et decideret "kit" der præcis opfylder dit behov.

Mon ikke en løsning kunne være at købe en rimeligt simpel rørforstærker i kit-form, og så modificere det til f.eks at have et input på et passende sted i kredsløbet så man styrer uden om forforstærker eller lign i kittet..?

Jeg har ikke prøvet dem, og jeg aner ikke hvordan et ECC99 opfører sig som push-pull effektforstærkerrør. Men tubetown yder en god service og kittet virker overskueligt. Udgangseffekten er ca. 4 watt; hvilket er nok i stuen, skulle jeg mene.

https://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p6008_TT-Kit-Molly.html

Molly'en baserer sig efter sigende på noget Vox halløj. De har også et "Emma" kit som skulle være alá noget Fender tweed deluxe agtigt. Jeg tror, jeg som nybegynder ville starte et af disse steder. Prismæssigt er det også overkommeligt.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 16-10-2013
    kl. 12:46

Steen F Hansen

Tak for input!

Det vil jeg kigge nærmere på.

Det findes måske ikke et kit der ligger lige til højrebenet for mit ønske. Jeg synes det kunne være spændende med ren powerforstærker også henad (omend lidt stor) pedalformat.

Det tyder på at det er noget jeg selv må brygge samme og da jeg ikke ved noget om det Er det svært. Da jeg ovenikøbet vil have det til at mache kvaliteten af min håndbyggede pedal, er det mere end svært

Mvh Steen

Svar på dette indlæg
  • 16-10-2013
    kl. 21:13

Steen F Hansen

Det er svært, når man ikke ved

Ret meget. Jeg tænker at jeg får brug en ide til at bygge power ampen efter så den matcher pedalen, det jeg ved om den står her

The two Tungsol re-issue 12ax7s are now housed completely inside the pedal and still run at high voltage (around 250VDC).

Overview
    The Juggler is a preamplifier in a stomp box format with a full featured clean channel and an overdrive channel. The clean channel is great for American type clean tones. Use it as a stand alone pre-amp for driving a power amp, or as a second clean channel for your guitar amplifier, or as a full featured boost.

When in OD mode two more gain stages are added after the clean channel circuitry. The result is a very nice mild to moderate overdrive that sounds like the clean sound but with some overdrive added. The tone controls are pre-drive circuitry, allowing the user to determine which frequencies are overdriven. The Juggler can be run directly into a power amp or the front end of a guitar amplifier.

Features
    The clean channel features volume, treble, middle, bass and clean master controls. There is also a 3-way clean mode switch that changes the treble response for a progressively thicker sound.
    When in OD mode all the same controls are still active, except for the clean master volume which is replaced with an OD master volume. A 3-way OD mode switch offers 3 different presence settings, while the volume control sets the amount of gain. The 3-way OD mode switch allows some seperation between the EQ of the clean sound and the overdrive sound.

Power requirements:
    The Juggler ships with its own power supply, which works at any mains voltage from 120VAC up to 240VAC, allowing use in most countries around the world. However, a pin adapter plug may be required depending on the particular country.
    If you wish to use an alternative power supply please make sure that it has the right specs and in particular note the center positive polarity requirement.

Measurements:
    The Juggler measures 5.25” wide x 5” deep. The front is 1.75” tall, sloping up to 2” at the back.

Jeg forestiller mig at der må være power amp designs der passer bedre end andre her. Jeg er ikke så bekymret for sikkerheden, det skal jeg nok finde ud af uden at elektrisifere nogen, jeg skal nok også få den lavet, hvis jeg har en plan jeg kan overskue og som virker som et godt suplement til min pre amp, både i ide og kvalitet af componenter, det er her min uvidenhed gør det svært, jeg har en ide om hvad, tone kontroller før amp, betyder for lyden, men slet ikke hvad det har betydning for resten af forstærkerens ombygning. Lodningen skal jeg nok komme efter med øvelse

Hvis man køber et af de kits der er på tube-towns hjemmeside, fx et fender type kit, hvor godt er det så? Er det en billig fenderforstærker eller er det en af bedrekvalitet, hvis man går ind på Kingsley's hjemm side og lytter til pedaler og amps så er det i mine ører top notch og det er det jeg søger at den power amp jeg skal bygge også skal være

Svar på dette indlæg
  • 16-10-2013
    kl. 15:10

Morten Lyse Pedersen

Safety first.

Svært og svært. Først og fremmest indebærer det at arbejde på/med rørforstærkere at der er nogle ganske dræbende elektriske forhold i spil. - Stort set uanset hvor "lille" en forstærker man har tænkt sig at bygge. Det skal du lige være klar over, og tage de nødvendige forbehold for.

Dernæst. Det er markant sværere at udvikle et projekt fra bunden end det er at samle et kit. Man skal have styr på en del fag, her. Først kommer jo at få besluttet, hvordan forstærkeren skal virke. Altså design eller tilpasning af et eksisterende design, udvælgelse af komponenter og dernæst at få valgt en eller anden form for passende kasse at bygge tingene i. Det er jo noget med at tegne & regne. Lidt smedeevner til at få boret og savet i kassen sådan nogenlunde rigtigt i første hug er ikke at foragte. Man skal være ret disciplineret når man rent elektrisk skal til at have komponenter monteret og ledninger ført rundt. Der bliver også lidt med en eller anden form for grafik til en frontplade eller lign. Lidt træsnedkeri til et kabinet kan også komme på tale. OSV OSV..

Jeg vil på ingen måder afskrække dig. Men skal projektet have en lykkelig slutning skal man liiige tænke tingene igennem så man ikke ender 50% inde i byggefasen med problemer man ikke kan løse uden at skulle starte helt forfra..

Hvis det er dit første slevbyggerprojekt, ville jeg vælge et kit med en step-by-step guide. Det giver også en fin base for, at modificere eller tilpasse kittet til dine behov.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 16-10-2013
    kl. 22:55

Steen F Hansen

Det er svært når man ikke ved

Det var her svaret skulle være

Overview

Features

Power requirements:

Measurements:

Svar på dette indlæg

Svar på dette indlæg
  • 17-10-2013
    kl. 20:34

Morten Lyse Pedersen

Forstærker-skole..

Du har helt ret; der vil givetvis være kombinationer med din Juggler-pedal der er heldigere end andre.

Nu ved jeg ikke lige hvor godt du er "inde i stoffet" med forstærkere..? Men en given forstærker lyder som den nu gør, fordi der sker nogle bestemte ting i en bestemt rækkefølge. Ud over de åbenlyse forskelle i klang som rør, højttalere mv. bidrager med, er "frekvensgang" og "gain-struktur" nogenlunde fornuftige termer at arbejde med. Hvor og hvordan i kredsløbet modificeres der på bas-/mellemtone-/diskant- indhold og hvornår og hvor meget forvrænger de enkelte trin på vej gennem kredsløbet. Tager man f.eks top-boost for-forstærkeren fra en Vox AC-30 og klamper foran det ultra-lineære effektforstærkertrin i sådan en Silverface 135 Watts Fender TwinReverb, ja så lyder det hverken af TwinReverb eller Vox mere. (Uden at have prøvet det i virkeligheden.. :-) )

Så når ham der "juggler-manden" siger, at hans pedal både kan bruges som pedal foran en guitarforstærker, eller som pre-amp direkte i en effektforstærker, så har han jo principielt ret. Men jeg har mere en svært ved at tro, at den kan lyde godt til begge dele, da det er ret så forskellige discipliner at sætte den til. Da ikke mindst i lyset af, hvor forskelligt guitarforstærkere kan være..

Jeg forestiller mig, at pedalen i praksis er lavet som en decideret, rimeligt ren, forforstærker med tonekontroller, som man så med OD-kanalen sætter et par gain-trin bagved til at lave noget forvrænging. Når han skriver at den er god til "American type clean tones," tror jeg han mener; "Dens frekvensgang og gain-struktur er meget lig Fenders black-face modeller.."

Det er nu ikke så skidt et sted at starte, man skal som tidligere nævnt bare ikke tro, at man ved at bygge f.eks et 2xEL34 "klassisk" Marshall udgangstrin og sætter juggler'n til, får det til at lyde af Marshall. Eller "4xEL84, katodebias og uden feed-back," ja, så lyder det af AC30.

Lidt konkret er det noget med at du skal "vælge en skole." Forstået sådan, at jeg tror du vil få det bedste resultat ved at vælge et forstærkerdesign og en højttaler (-kombination) som er lidt i tråd med sår'n noget black-face Fender.

Nu modsiger jeg så mig selv lidt, for jeg dristede mig tidligere i tråden til, uden at have hørt dem, at anbefale Tube-towns 4W ECC99 modeller. TubeTown påstår selv at de er bygget over hhv. tweed-fender og vox. Og dét rør har man alligevel aldrig set i hverken Fender eller Vox, mig bekendt. Men kvaliteten i kittene med en bla. Hammond 125B/C udgangstransformator JJ rør er i mine øjne klart over det niveau som de "store mærker" spytter ud i deres "mini" forstærkere. (Såmen også nogen af deres større modeller..)
    Det ville jo på sådan et kit være en smal sag at lave et "breaking-jack," der tillod dig at tilslutte juggler'en både foran forstærkeren, eller lige før effektforstærker/fasesplitter trinnene..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk