Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 22-01-2014
    kl. 21:07

andreas o´carroll

Har selv en Weber 1265(keramisk)i et 1x12 med Flexback fra Tubetown. Det er også min foretrukne højttaler af dem jeg har prøvet.
    Jeg har også et 2x12 (også med flexback)med keramiske Weber Blue Dogs. Det lyder også fedt. Har også overvejet at putte 2 stk 1265 deri da det bare er en utrolig vellydende og alsidig højttaler.
    Begge mine kabinetter fra Tubetown er fra deres "Studio" serie. Dem har jeg valgt pga deres lave vægt. købte først 1x12 og senere 2x12 versionen da jeg var meget glad for 1x12eren også lydmæssigt. Muligvis laver de ikke 2x12 studio mere.

Der er dog stadig mange andre højttalere jeg godt gad at prøve. Det handler vel bare om at finde en højttaler der lyder godt med den forstærker man nu har, og der er jo nogle der lyder godt men en forstærker og knap så godt med andre...

Svar på dette indlæg
  • 21-01-2014
    kl. 21:04

Søren Alwan

Hmm...

Hej Tanja.

Du skal ihvertfald nok starte med at gøre op med dig selv, hvor stort et kabinet du gider at karte rundt, og hvad du er parat til at betale for det.

Jeg kunne personligt godt falde for ét af Tube Town´s 2x12 kabinetter (med flex back option, så du kan vælge mellem et åbent og et lukket kabinet), som jeg så ville putte to Weber 1265´ere (den keramiske version) i. Men dét siger nok mere om min smag end noget som helst andet.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 21-01-2014
    kl. 21:16

Tanja Jessen

Tak

Tak for hurtigt svar. Jeg er helt sikkert ude i max 2 enheder, har prøvet at slæbe rundt på et 4 x 12 kabinet og det var ikke sjovt. Så noget småt og kompakt.

Hvilken sound er vi ovre i med dit bud? Spiller tung psykedelisk rock, men kan også godt lide en god ren tone.. (hvis det giver mening)

Hilsen
    Tanja

Svar på dette indlæg
  • 21-01-2014
    kl. 22:10

Søren Alwan

Lad...

mig sige det sådan, at jeg endnu har til gode at høre en forstærker, som sådan Weber 1265 ikke klædte.

Jeg stiftede første gang bekendtskab med denne enhed, da jeg var ude efter den højttaler, som i videst muligt omfang kunne få min elskede, lille Park-combo - en 20 watts forstærker med én 12" i et åbent kabinet - til at lyde mest muligt som mine to gamle Marshall 4x12 med originale Celestion G12H30 bas-enheder i. Dette er selvfølgelig ikke nogen nem opgave - rent faktisk umulig. Men jeg tog over til den gode Lars Reinau og lyttede på nogle forskellige højttalere - div. Weber-enheder samt den nye Celestion G12H30, som min Park på dét tidspunkt plagedes med, da den gamle enhed var futtet af i den.

Og der var ingen tvivl: Den keramiske Weber 1265 lød bare helt klart "størst og fedest". Der kan absolut også siges fine ting om alnico-versionen af samme enhed, der har noget "lækkerhed" i mellemtonen, som denne ikke har. Befandt jeg mig ovre jazz/stille blues-afdelingen, ville jeg nok vælge denne. Men der er ingen tvivl om, at den keramiske version lød "større og fastere" - nøjagtigt den "Celestion on Stereoids", som Marshall-freaken her altid har ledt efter. Så hvis dit ærinde er, at det skal lyde mest muligt "stack-agtigt" med et 2x12" kabinet, ville denne enhed klart være mit bud.

Efterfølgende har jeg så også har muligheden for at lytte til en lang række andre forstærkere gennem denne højttaler. Og jeg må sige, at lige nu går jeg og sparer op til at erstatte min ellers foretrukne kombination af Celestion-enheder (1 stk gammel G12H30 og én ditto alnico fra en gammel Vox) i mit 2x12" kabinet herhjemme med to af disse Weber-enheder. For ofte, når jeg tester forstærkere, synes jeg, at mit lukkede 2x12 får baghjul af den éne 12" i mit combo-kabinet...

Så hvor jeg nok primært lægger mit fokus på, hvordan enheden lyder med crunch og overdrive, må jeg sige, at den også lyder meget, meget flot, hvis man f.eks. sætter en ren Fender til den. Så i mine ydmyge ører er det en meget alsidig enhed.
    Eneste ulempe er, at man er nødt til at købe dem hjem fra USA, da det ihvertfald ikke er lykkedes mig at finde en distributør i Europa.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-01-2014
    kl. 08:38

Tanja Jessen

Interessant læsning, tak for det. Jeg må lige tjekke Weber 1265 ud på nettet, det lyder helt sikkert, som en lyd jeg godt kunne gå bruge.

Det er meget spændende, en hel ny verden her :-)

Hilsen
    Tanja

Svar på dette indlæg
  • 22-01-2014
    kl. 21:07

andreas o´carroll

Har selv en Weber 1265(keramisk)i et 1x12 med Flexback fra Tubetown. Det er også min foretrukne højttaler af dem jeg har prøvet.
    Jeg har også et 2x12 (også med flexback)med keramiske Weber Blue Dogs. Det lyder også fedt. Har også overvejet at putte 2 stk 1265 deri da det bare er en utrolig vellydende og alsidig højttaler.
    Begge mine kabinetter fra Tubetown er fra deres "Studio" serie. Dem har jeg valgt pga deres lave vægt. købte først 1x12 og senere 2x12 versionen da jeg var meget glad for 1x12eren også lydmæssigt. Muligvis laver de ikke 2x12 studio mere.

Der er dog stadig mange andre højttalere jeg godt gad at prøve. Det handler vel bare om at finde en højttaler der lyder godt med den forstærker man nu har, og der er jo nogle der lyder godt men en forstærker og knap så godt med andre...

Svar på dette indlæg
  • 23-01-2014
    kl. 15:43

Tanja Jessen

Mange

tak for jeres svar, det lyder til at det er den vej jeg skal gå :-)
    Hvis jeg vælger et kabinet til en enkelt 12" enhed, vil det så være for lidt i forhold til forstærkeren, eller kan det gå an?

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2014
    kl. 01:14

Søren Alwan

"For lidt"..?

Mener du lydmæssigt? Eller er det fordi, du er bange for, at forstærkeren brænder højttaleren af? (altså effektmæssigt)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2014
    kl. 11:18

Tanja Jessen

Hmm..

… ja hvad mener jeg egentligt? Ville man få den fulde effekt/lyd ud af forstærkeren hvis man parre den med en 1x12 enhed? Kan højtaleren matche forstærkeren? Eller er det bedre at spille på 2x12 enheder?

Og hvilken betydning har det hvor mange watt enheden/højtaleren er på?

Mange hilsner
    Tanja

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2014
    kl. 15:05

Søren Alwan

Hmm...

Nu er det jo ikke så ligetil at svare enkelt på, om du får "den fulde lyd ud af forstærkeren" (du FÅR den fulde effekt ud!). For hvad ER forstærkerens fulde lyd? Det lyder helt sikkert ikke ens, om du kører samme forstærker gennem et åbent 1x12" kabinet, eller gennem to lukkede 4x12´ere oven på hinanden. Personligt har jeg det dog sådan, at jeg synes, at 2x12" kabinetter er et rimeligt kompromis mellem størrelse og lyd. Andre vil sikkert synes noget helt andet.

M.h.t. dit andet spørgsmål, så kan det blive et meget langt og langhåret svar. Men grundlæggende skal enheden kunne klare forstærkerens fulde udgangseffekt. Og gerne lidt til. Det kommer også an på, hvordan du bruger din forstærker. Hvis du aldrig har volumeknappen på mere end "2" - ja, så kan du såmænd nok sagtens bruge en 25 watts højttaler med din 50 watts forstærker. Men det er så ikke mind skulder, du skal græde ud ved, når du brænder din højttaler af den dag, hvor du lige skal se, hvordan din forstærker lyder, når du skruer den helt op, og den derfor yder et forvrænget signal (som er sværere at håndtere for højttaleren end et rent signal), der måske nærmer sig 100 watt (din forstærkers 50 watt er en meget grov angivelse af dens RENE effekt - altså før udgangsrørene begynder at klippe, og vi får den lækre forvrængning fra disse).

Derudover er der meget forskel på, hvor stor en sikkerhedsmargin forskellige højttalerfabrikanter kører med. Jeg tror nu nok, at du kan godt ud fra, at de nævnte Weber er kram. Så jeg ville godt turde bruge én af disse på egen hånd med en 50 watts forstærker, hvis jeg ikke kørte "med håndtaget i bund" konstant. Men jeg ville nok sove mere roligt, hvis jeg havde to af disse højttalere under min 50 watts forstærker... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2014
    kl. 15:49

Martin Klaja

Scumback...

... er også en mulighed! Jeg har selv 2 stk. Scumback M75 i et 212 kabinet og de lyder rigtig godt.
    Det er til gengæld nærmest urimeligt dyre (1700,- pr. stk.). De kan købes/høres hos Peter Rahbek (http://www.rahbekguitars.com/)

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2014
    kl. 15:41

Tanja Jessen

Mange

tak for at dele jeres råd og erfaringer med mig.
    Mener selv jeg er blevet lidt klogere!!
    Nu har jeg lidt viden og gå videre med.
    Det skal helt sikkert blive rigtig godt :-)

Hilsen Tanja

Svar på dette indlæg
  • 29-01-2014
    kl. 12:47

Søren Alwan

Selv...

tak! Selv om jeg på ingen måde kan anbefale fremgangsmåden med at parre en 50 watts forstærker med en 25 watts enhed. Hvis andre har lyst til at brænde højttalere af hjemme i deres kælder, er det da fint. Men snakker vi om "roadworthy" grej, hvor meningen er, at det skal kunne holde til livet ude i virkeligheden, er dét ihvertfald ikke vejen frem.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-01-2014
    kl. 11:11

Tanja Jessen

Ha ha..

..Har fået tilbud på et Peavey Classic kabinet med to EV SRO/12 L monteret. Jeg har prøve at Google EVérne men det er en jungle derude :-/ Kan dog forstå at de to her, ikke er de samme som de gamle Alcino SRO coffietable speakers som alle ellers godt kan lide..

Er det ellers et ok match med min AMP?

Hilsen Tanja

Svar på dette indlæg
  • 30-01-2014
    kl. 12:29

Søren Claudius

Fra junglen...

Du kan kigge lidt på dette link og se om du får noget ud af det:
    http://www.manualslib.com/manual/43766/Electro-Voice-Sro-12.html#manual

Teoretisk skulle der intet være i vejen for at køre den kombination. Men teknisk/praktisk kan det godt være at enhederne ligger lige på grænsen til at være under-ratede. Det afhænger meget af, hvilken musik du spiller - og hvor meget blæs du har på.
    Men ellers, - giv det et skud. Se om du kan få lov at prøve kabinettet med din forstærker og lyt dig frem.

Mvh
    Søren Claudius
    www.claudius-elektronik.dk

Svar på dette indlæg
  • 30-01-2014
    kl. 13:01

Søren Alwan

Nu...

er det jo svært at kloge sig på, hvad der fylder andres ører med honning. Jeg kan dog kun sige, at på baggrund af at have prøvet EV-enheder med bl.a. en klassisk Marshall samt en hjemmebygget Vox-agtig forstærker er det ihvertfald ikke en højttaler for mig og én, der stikker i en helt anden retning end de andre forslag i denne tråd. EV-højttalerne spiller meget rent og bright - en meget "stiv" enhed i mine ører. Den gør sig måske godt til ren, kontrolleret lyd (bl.a. er mange af Dumble-tosserne ret vilde med dem). På de nævnte forstærkere skulle jeg også omgås diskantkontrollerne meget varsomt for ikke at få cuttet ørerne af...

M.h.t. kabinettet: Jeg skal ikke prale af at have personlig erfaring med Peavey Classic extension-kabinetter. Men hvis det er samme sang som combo-kabinetterne fra Peavey Classic-serien ville jeg gå i størst mulig bue udenom. Disse kabintter er lavet af én eller anden form for tygget rugbrød, der er cirka lige så resonant, syngende og "levende" som en våd avis. Så det første, du skal sikre dig i forbindelse med køb af kabinet, er, at det er lavet af et ordentligt materiale. Birkefinér er det klassiske valg. Men også massivt træ kan være godt. Spånplade eller MDF (som mange billigere kabinetter er lavet af) kan dræbe enhver ansats til begejstring.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-01-2014
    kl. 13:07

Tanja Jessen

Tak Søren

Det var lige det svar jeg søgte... Var ved at bytte min gamle Marauder væk for det + lidt penge, men med en dårlig fornemmelse i maven af at det nok ikke var et KAB til mig..

Er mere hooked på Tube Town + Weber, det lyder spændende..

Hilsen
    Tanja

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk