Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
det blev en Epiphone - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-04-2014
    kl. 08:58

Brian Bach Kjeldsen

det blev en Epiphone

Nærmere betegnet en Epiphone EJ-200CE Natural.
    Nem at spille på, med en god fyldig klang. Både god til akkordspil og fingerspil, og så ser den virkelig godt ud.

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2014
    kl. 11:49

KBH Band

En god ide

Det ville nok bære en god ide, at du lidt glemmer mærker og modeller, og så prøver dig lidt frem.
    Guitarer i den prisklasse, du nævner, er meget forskellige.
    Både hvad angår lyd, som spilbarheden.
    Nogle er fantastiske rent spillemæssigt, og hos andre er det lyden der er god, og hos nogle går det hele op i en højere helhed.
    Og de fleste af dem er det rene skrammel...
    Derfor de er billige....
    Det kan kun en prøvning af instrumentet afgøre.
    Finder man en, hvor man synes godt om lyden, så kan man jo justere sig ud af en dårlig spilbarhed. Med lidt held.
    Justere hals og sænke strenge.
    Så jeg vil sige at du skal prøve dig frem.
    Ibanez, Washburn er begge to mærker i den billige ende, hvor man kan være heldig at finde en rimelig, til et par tusser.
    Jeg har købt mange af disse mærker til guitarelever igennem tiden.
    Man kan få meget for pengene, hvis man er heldig.
    Men også andre mærker kan være gode.
    Ovation-kloner, Takamine-kloner...o.s.v...
    Den Blå Avis flyder med mulige emner...

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2014
    kl. 12:38

Brian Bach Kjeldsen

Jeg skal helt sikkert prøvespille inden køb, men jeg har ikke tid til at kører 10 forskellige steder hen for blot at konstatere det var noget skrammel.

Jeg kommer fra hifi verdenen og her er der ofte nogle modeller man kan anbefale hvor man ikke går galt i byen og som ofter er at finde i DBA. Det er lidt det jeg håber på også gør sig gældende her. Jeg har prøvet at spille på mange western guitarer i den lidt billigere ende som lød godt, men var forfærdelige at spille på.
    Guitaren skal bare være god på alle måder. Både lyd og spilbarhed, men det behøver ikke være noget helt unikt. Ibanez Concorde 698M som jeg faldt over kostede 1500 kr., og det virkede som et godt køb

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2014
    kl. 13:20

KBH Band

Ok.

Hvis du har prøvet at spille på den Ibanez, og den var god, så er det da en mulighed.
    Jeg tror ikke man helt kan sammenligne Hi-Fi produkter med musikinstrumenter.
    Guitarer kan jo behandles så dårligt, at selv en dyr og fra starten fed guitar, ender op med at være en mishandlet bunke skrammel.
    Der er mange faktorer der spiller ind der, så jeg synes ikke man kan lave en klar tommelfinger-regel, for hvad der er godt, og hvad der ikke er.
    Jeg har haft en guitar som kostede det samme som en mindre ny bil, og den var selvfølgelig fed, men alligevel kom den ikke i nærheden af den jeg har nu, som koster ca en fjerdedel.
    Og jeg har i mine yngre dage, haft mange virkelig fede guitarer, i den billige ende, hvor forskellen har været som dag og nat.
    Når jeg skal hjælpe en elev med at finde en guitar, så plejer jeg at gå på DBA og se hvad der er inden for ca 50km.
    Så vælger jeg 4-5 stykker som kunne være interessante, og så kører vi en runde.
    Som regel er det nummer 1-2 på ruten som vi køber.
    Det behøver ikke tage lang tid at tjekke en guitar, spille på den, og høre hvordan den lyder.
    Bruger man et minimum af tid, så kan man altså få en guitar som man kan have og være glad for i mange år.

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2014
    kl. 13:53

Brian Bach Kjeldsen

Super. Jeg nåede desværre aldrig at spille på Ibanezen, den var væk med det samme. Men anmeldelser og lydklip var lige i øjet.

I hifi kan udstyret også mishandles, men derfor kan der godt være klassikere som hvis de er behandlet godt, altid er et godt køb.

Jeg tor jeg begrænser mig til de kendte mærker, også ser hvad der er lokalt.

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2014
    kl. 16:57

Søren Alwan

Men nu...

Er det vel trods alt de færreste stykker Hifi-grej, som er bygget træ, hvor ét stykke kan resonere fint og harmonisk, mens det næste stykke "identiske" er lige så dødt som en våd avis? For en guitar - og da især en akustisk én af slagsen - er dette unægteligt temmelig afgørende. Og netop blandt de billigere guitarer kan kvaliteten af det anvendte træ svinge utroligt meget fra eksemplar til eksemplar af samme model. Så se dig for! Eller måske rettere: Prøv dig frem med fingre og ører! Man kan sagtens være heldig at finde en fin, billig guitar. Men som det nævnes tidligere, ville jeg heller ikke stirre mig blind på bestemte mærker og modeller.

Når alt dette er sagt, er høj pris i sig selv nu heller ingen garanti for, at man automatisk får en fantastisk guitar...

Svar på dette indlæg
  • 04-03-2014
    kl. 23:12

Søren Alwan

Ikke

Alle, tilsyneladende.

Og jeg må erkende, at hvis jeg skulle forholde mig til, at "denne guitar åbner måske (op) om et par år", når jeg vurdere forskellige guitarer, så ville jeg til enhver tid foretrække én, som lød godt med det samme. At den så måske - via marsmænd og skovtroldes mellemkomst? - kan risikere at blive endnu bedre med tiden... Ja, det er jo så alt andet lige kun et plus i mine øjne.

Men når nu "alle" tilsyneladende ved, at en guitar åbner sig (op) ved års tilspilning - er der så ikke ét af alle disse indsigtsrige mennesker, som vil påtage sig, hvad der jo så må være en meget enkel opgave, i klare, let forståelige termer at forklare os få uvidende, hvad det egentligt er, der rent fysisk sker, som følge af sådan en tilspilning?

Svar på dette indlæg
  • 04-03-2014
    kl. 18:04

Morten Lyse Pedersen

Jeg tror nu ikke du går

galt i byen ved at tage en tur i Akustikken. Ole er nok en af Danmarks mest vidende og ærlige mennesker når der skal vejledes om, i hvert akustiske, guitarer.

Jeg var til sådan en Bedell-clinic for et par år siden med Perry Stenbäck. Jeg tog derfra med, følte jeg, en rigtig fornuftig fornemmelse af Bedell guitarerne.

Og ang. det Søren siger med dyre guitarer, der ikke nødvendigvis er gode. Jeg har flere gange drømt om en Gibson Hummingbird. Jeg har prøvet 5-6 stykker og kan ærligt sige, at kun én af dem var noget at skrive hjem om..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 05-03-2014
    kl. 09:46

KBH Band

Nej

Der tager du godt nok helt fejl. En Gibson Hummingbird kan være en fed guitar, men desværre er der langt imellem de virkelig gode.
    Jeg har selv haft en totalt fed en af slagsen, men den var også nøje udvalgt ved afprøvning af 8-10 stks.
    Man kunne tro at en guitar til ca 20.000kr bygget af Gibson, burde, som udgangspunkt være ok, men sådan er det slet ikke.
    Jeg har prøvet flere som har være utroligt dårlige lydmæssigt, flere har været umulige at stemme, og nogle af dem har været så dårligt sat op fra fabrikken, at de ikke har været til at spille på.
    Uanset om man kan justere sig ud af en del af problemerne, så er produktet, overordnet set, ikke de 20K værd.
    Med mindre man er så grundig og tålmodig, som jeg var, da jeg købte min.
    Man kan ikke helt sige det samme om Martin guitarer, siger min erfaring.
    De er mere helstøbte, hvad angår det spillemæssige og opsætningerne, men her er der er så også en mega forskel i lyden.
    Og så er det jo lidt smag og behag, med hensyn til lyd.
    Med hensyn til at spille en guitar til, så vil jeg sige at det har jeg vist aldrig oplevet skulle være nødvendigt.
    Når jeg afprøver guitarer, så opdager jeg med det samme, om det er noget for mig.
    Jeg kunne ikke finde på at købe en guitar, som måske ikke er helt optimal, med forventningen om, at den bliver bedre med tiden.
    Jeg har en Martin, som jeg har haft i mere end 30år, og jeg har ikke observeret det omtalte fænomen.
    Heller ikke med mine andre guitarer, som jeg også har haft fra nye.
    Og for at der ikke være noget at misforstå, så har jeg levet af musik i mange år, har indspillet mere end mange CDer, og vil betegne mig som det klart modsatte af en amatør.
    Selv om det vist ikke helt er relevant i denne forbindelse...Peter.....!!!...

Svar på dette indlæg
  • 05-03-2014
    kl. 11:52

Morten Lyse Pedersen

Faktum, det ved alle...!

Soundchecks svar på flodhesten Dolph melder sig på banen med endnu et nuanceret og vidensbetonet indlæg..

Og er Peter Koch talsmand for "hvad alle ved," lever jeg gudskelov lykkeligt i uvidenhed.

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2014
    kl. 09:12

KBH Band

Jamen altså..

Peter, jeg skal da ikke spørge nogen som helst, jeg er jo i besiddelse af mine egne erfaringer på området. Som jeg skrev i mit indlæg.
    Mener du at andre skulle vide mere om hvordan mine guitar lyder og har lydt igennem tiden??..mine mange års erfaring med lyd og guitarspil skulle kunne affærdiges af andre, som skulle vide bedre, fordi de arbejder med træ???
    Det har jeg ærlig talt lidt svært ved at forholde mig til.
    Min mening og viden er vel lige så god som alle andres, da der jo er tale om ren subjektivitet når man taler om lyd.
    Jeg har lidt svært ved at se en violinbygger eller andre skulle kunne have en bedre eller større viden end mig når vi taler lyd.
    De bygger instrumenter, som jo ikke er helt det samme som at spille på dem.
    Og deres hørelse er vel ikke bedre end dem der spiller musik på instrumenterne???
    De fleste af dem der påstår det du beskriver, Peter, er dem der arbejder med træet, og ikke dem der bruger det færdige resultat.
    Samtidig, er det musikeren, som er i besiddelse af instrumentet igennem tiden, og dermed er det også samme, som ville kunne opleve den forbedring, som der skulle være tale om.
    Det kommer træmændene og violinbyggerne da ikke til at opleve???
    Jeg kender da udemærket til de historier om at træet sætter sig, og jeg kender også til det ejendommelige postulat, at man kan forbedre sin guitars lyd, ved at lade den stå uden for kassen, og lade den " lytte " til musik i radioen.
    Om det skal være klassisk eller heavy, melder historien intet om.
    Jeg kan med fulstændig sikkerhed sige, at jeg aldrig har oplevet fænomenet.
    Og jeg har, som sagt, haft mange guitarer, i alle prisklasser gennem tiden og har idag flere som jeg har haft fra nye, og jeg kan ikke høre eller på anden måde opservere, at de har fundet deres "figur" eller andet af den slags.
    Jeg synes også det ville være underligt, hvis instrumentet ændrer sig så meget, at det er hørbart. Så er det jo ikke længere det man i sin tid købte.
    Tænk hvis man købte en fin superguitar, som bare lød fantastisk, og efter nogle år, så lød den pludseligt som en banjo......det ville være underligt....synes jeg....
    Og da oplevelsen at lyd er helt individuel, og et spørgsmål om smag, så ville der jo være den risiko indbygget i købet, at man med tiden synes mindre og mindre om instrumentet.
    Jeg kunne mere forstille mig, at har man en guitar i mange år, lad os sige 30-40 år, så sker der mere fysisk, med ens egen krop og dermed hørelse, end der sker med træet i end guitar.
    Ørene fyldes med hår og gamle madrester, en del insekter måske...hos nogen, ...og efterhånden som hovedet skrumper, så bliver ørene mere og mere modtagelige for vind og vejr, ( vi har alle set ældre mænd med kæmpeører...hæhæ..).. Alt det ragelse, stibøjle, armbolt, o.s.v...inde i øret bliver slidt, ikke mindst trommehinden, som forvandles til trommerullegardinet...en medicinsk betegnelse, som ikke helt er slået igennem endnu....og på et tidspunkt skal man have installeret et høreagregat, for overhovedet at kunne ane lyden ved en Slayer-koncert.
    Inden man når dertil, så er ens hørelse blevet ændret og måske lyder instrumenter anderledes, på grund af de i øret beskrevne forandringer.
    Jeg synes at min kærestes stemme bliver mere og mere skinger, som årene går....om det skyldes samme problematik, skal jeg ikke dvæle ved her.....
    Men det er så bare min egen hjemmestrikkede teori.
    Men for ikke at være alt for påståelig, hvilket jo ligger mig meget fjernt, så vil jeg give dig Peter, mulighed for at deltag i et eksperiment, som en gang for alle kan be eller afkræfte din, og andres, efter min mening, fejlagtige tese.
    Jeg har netop købt en ganske ordinær Martin 00028 EC...og den lyder vildt fedt nu.
    Jeg har indspillet et par numre med den, og dermed er dens lyd bevaret for evigt.
    Om, skal vi sige, 30 år, så indspiller jeg med den igen, og så kan vi prøve at sammenligne lyden fra de to indspilninger.
    Så jeg vender lige tilbage d.7-3 2044 så vi kan få det hele afklaret.
    Og så giver taberen, (dig) ..øl...!!..
    Men det værste ved det du skriver, Peter er, at der er, som du skriver, tale om magi der kommer frem med tiden.
    Det er da noget difust noget, det der magi.
    Jeg kunne godt tænke mig, der var en lidt mere konkret beskrivelse af, hvad det er der rent magisk kommer frem med tiden.
    Så ville man da kunne være opmærksom på det, hvis det pludselig skulle optræde i ens guitar...
    Noget røg..eller lys der blinker....måske en lugt af brændte mandler...bare noget andet end magi...

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2014
    kl. 09:16

Brian Bach Kjeldsen

Hold da op

Jeg skulle egentligt blot høre om der var en håndfuld modeller jeg burde kigge på i prislejet 1500-2000 kr. Blot for at snævre søgefeltet lidt ind. Men, jeg tror jeg går efter sådan en Humingbird hvis der dukker en op til under 2000 kr.

Jeg har selv bygget en guitar fra bunden (helt fra bunden) så jeg kan godt justere en gammel guitar.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2014
    kl. 12:11

Søren Alwan

Men...

Det gør der nu nok næppe...

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2014
    kl. 12:27

Søren Alwan

Hvilket...

jo så blot understreger det komplet irrelevante islæt i Peter Kochs ævlen om disse guitarer i denne tråd.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2014
    kl. 12:40

Brian Bach Kjeldsen

hehe

begynder nu at ligne et debat om kabler på hifi4all ;-)

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2014
    kl. 18:00

Henrik V. Madsen

Du har selv bygget fra bunden...

...så hvilken mensur vil du foretrække? En J-200 type (som Concord 698M) har 65cm mensur, en Hummingbird 63cm. Hvis det er Hummingbird der trækker mest, så var det måske en idé at checke Fender CP-100, som er en slags reference i sin prisklasse.

Svar på dette indlæg
  • 09-03-2014
    kl. 13:19

Brian Bach Kjeldsen

65 cm

byggede jeg selv og med et fladt gribebrædt som på en klassisk guitar og jumbobånd - jeg er ikke glad for helt tynde bånd. NB! det er en elektrisk jeg har bygget ikke western.

Men, jeg er ikke så krævende ift. dette, men en stor klang fremfor en lille guitar er nok der jeg vil hen.

Washburn D10 er ret nem at finde og mange taler godt om den, så det er nok den vej jeg går

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2014
    kl. 08:58

Brian Bach Kjeldsen

det blev en Epiphone

Nærmere betegnet en Epiphone EJ-200CE Natural.
    Nem at spille på, med en god fyldig klang. Både god til akkordspil og fingerspil, og så ser den virkelig godt ud.

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2014
    kl. 13:19

Henrik V. Madsen

Oooo....fancy ¦·)

Tillykke med den. Ny eller brugt? Udseendet er ihvertfald iøjnefaldende. Er elektronikken tilfredsstillende?

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2014
    kl. 13:29

Brian Bach Kjeldsen

ny

2600 hos Thomann fragtfrit. Elektronikken har jeg ikke prøvet, og er for mit vedkommende blot nice to have.
    Tuneren fungerer dog upåklageligt, næsten som mine ører. Stemte på gehør, og det var blot en halv tone skævt.

Men, jeg er alt i alt meget imponeret over hvad man får for pengene i dag, sammenlignet med de Santana der prøvede for 20 år siden.

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2014
    kl. 10:25

Martin Sund

Lige en ting inden du beslutter dig

Tjek de guitarer der sælges hos www.Mega-Music.dk dels er de Mega fede, men deres firma har fået en ny hjemmeside, og nu rykker de derud af med åbningstilbud på deres grej....

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk