Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
ECL83 ? - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 05-07-2014
    kl. 18:59

Søren Alwan

Med mindre...

mindre du har en lille forstærker på måske 2-5 watt, der bruger ét eller to af disse i sit udgangstrin (ikke, at jeg nogensinde har set et eksempel på det i praksis) eller måske til nød som henholdsvis rumklangsdriver og pull up-trin, er det nok tvivlsomt. Du kunne selvfølgelig begive dig ud i at blive måske verdens første, der i praksis bygger en lille guitarforstærker, som anvender f.eks. to ECL83´ere som fasesplitter og udgangsrør. Det kan sagtens lade sig gøre...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2014
    kl. 17:14

Svend-Erik Kjær Madsen

Tak for dit inlæg

med hensyn til at konstruere en ny amp med rørene rækker mine evner ikke, jeg bestilte dem ved en fejl sammen med andre rør så de finder nok skuffen med ubrugte med mindre andre kan bruge dem.
    Mvh Svend-Erik

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2014
    kl. 17:51

Morten Lyse Pedersen

Produceres disse

pentode/triode varianter mere..?

Ellers ville det da være en forstærker med datomærkning man fik bygget sig.. :-)

Mvh;

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2014
    kl. 22:00

Søren Alwan

Næppe.

Men da det var et meget udbredt rør i "konsumelektronik" - lyddelen i fjernsyn, udgangstrin i mindre radioer o.l. - tilbage i 50/60´erne og i dag næppe er synderligt eftersøgt, vil jeg tro, at det absolut er indenfor det muliges rammer at få samlet sig et lille personligt lager af NOS-eksemplarer, som nok skulle kunne holde resten af ens dage, hvis man valgte at bygge sig en forstærker, der var baseret på disse rør.

Om det samme så kan påstås om NOS-eksemplarer af de mere almindeligt forekommende rør, som bruges i "Everyone and his Brother´s" guitarforstærker, er nok mere tvivlsomt... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-09-2014
    kl. 13:18

Nicki Jack

ELC83

Hey Søren
    Jeg er nu ejeren af disse rør.
    Jeg har en lille combo (måske 15w) 2 pre + 2 power rør. Vil jeg kunne sætte dem i udgangstrinnet her ??
    Jeg har også en lille marshall JMP-1H. Vil de kunne gå hertil ?
    Specifikationer
    1 watt
    2 stk. ECC83 (12AX7) rør i preampen
    ECC82 (12AU7) rør i powerampen
    Volume, Bass og treble kontroller
    Gain boost
    Low Power mode på 0,1 watt
    16/8 ohms højttalerudgang

På forhånd 1000 tak

Svar på dette indlæg
  • 20-09-2014
    kl. 22:42

Søren Alwan

Jamen...

Jeg tror såmænd ikke, at disse rørs egenskaber har ændret sig nævneværdigt blot på grund af, at de har skiftet ejer.

Du svarer jo sådan set selv på, om de kan bruges i din Marshall. Der forekommer ikke noget ECL83 på listen over rør i den. Så allerede her er svaret næsten givet. Jeg kan så måske lige understrege, at et ECL83 på ingen måde er kompatibelt med hverken de nævnte ECC82 eller ECC83. Prøver man at erstatte ét af disse med et ECL83, giver det næsten med sikkerhed "Feuerwerkerei" i stuen. Så med mindre dette er hensigten, og man alligevl var på vej til at smide forstærkeren ud, er dette næppe hensigtsmæssigt.

Tingene bliver selvfølgelig en kende mere abstrakte i det andet tilfælde. Men forholder vi os til de facts, som vi trods alt har på hånden, ved vi, at hvis forstærkeren med to udgangsrør leverer 15 Watt, er det i hvert fald IKKE to ECL83'ere, der sidder i udgangen. Nu er jeg ganske vist på ingen måde bekendt med alle verdens guitarforstærkere. Men jeg har trods alt aldrig hørt om én, der brugte ECL83'ere. Det KAN dog findes. Men jeg har som sagt aldrig hørt om det. Dernæst peger dét faktum, at ECL83 ikke har været produceret i adskillige årtier, også i retning af, at hvis der er tale om en forstærker med ret meget mindre end måske 40-50 år på bagen, er den i forvejen meget lille sandsynlighed for, at den er baseret på ECL83'ere, så lige blevet temmeligt meget mere mindre.

Så det korte svar er atter en gang i denne tråd, at med mindre du selv sætter dig ned og konstruerer en forstærker, som er baseret på disse rør - hvilket som tidligere nævnt fuldt ud er muligt - ja, så har du faktisk ikke en sk.. at bruge disse rør til i guitarsammenhæng. Beklager. But that's (still) the way it is...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk