Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
i min verden - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 12-12-2014
    kl. 09:55

Jesper Kynde Møller

i min verden

Ska de post bare stå vidt åbne, om det så er 2-3-500 k ved jeg ikke om gør nogen forskel, det ka vel måles, ser ikke noget formål med super pickupper, super guitar, perfekt justering osv hvis det bare ska kvæles i potmetre

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2014
    kl. 21:40

Søren Alwan

Hmm...

skal ikke kunne sige, om en treble booster kan gøre noget for dig. Helt grundlæggende er jeg nok af den opfattelse, at problemer løses bedst dér, hvor de opstår. Men før du nu ræser ud og køber nye pickupper til din guitar, var det måske en idé lige at tjekke hvilken værdi, potmetrene i din guitar har: Mange nyere Gibson bruger 300K-potmetre istedet for den "klassiske humbucker-værdi" - 500 kiloOhm. Sidstnævnte giver mere top og "luft" i lyden.

Selvfølgelig kan man ikke lave vand om til vin på dén konto. Men det var da måske værd at undersøge..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2014
    kl. 22:14

Jesper Kynde Møller

jep

men det er netop 500k jeg lige har sat i, men har i flere review læst at netop 57eren er lidt til den mørkere side, eller også er det bare tilvænning fra min side, har for det meste spillet ssh i position midt og neck
    Men ka nu godt være jeg vil prøve sådan en booster, ka sikkert finde et eller ubrugeligt dyrt indkøbt grej at sælge eller bytte med ,smil
    Forøvrigt havde du ret i, at ohm indstillingen (obs en anden tråd)på min laney var 8ohm, men troede ikke det var risikabelt at gå op i ohm modsat at gå ned

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2014
    kl. 22:21

Klaus Bak

Har du prøvet...

Har du prøvet at skrue bassen ned i stedet for? Og hvilke amp og musikstil er vi ude i?

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2014
    kl. 23:09

Jesper Kynde Møller

hej Klaus

bruger pt en laney vc30-212, 1234 røvballe kopirock, Beatles, Creedence, Eagles, eller hva nu folk vil høre

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2014
    kl. 11:49

Anders Kristiansen

Tc spark

Jeg tror en TC spark er noget for dig. Den kan både cutte og booste bas og diskant, desuden har den tre trins midboost filter. Har selv prøvet den - god pedal

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2014
    kl. 13:11

Jesper Kynde Møller

hej Anders

den vil jeg da lige prøve , lyder ihvertfald til at det måske ku være noget

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2014
    kl. 16:06

Morten Lyse Pedersen

Hej Jesper.

Hvad er det præcist for en guitar med '57s..? Ellers er det klart den billigste vej, at gøre sig klart om der er 500K's potmetre på for det hjælper altså ret betydeligt. Jeg synes ikke '57s er dunkle i lyden, men det er din guitar måske. Ellers er der også en del at hente i, hvordan man laver setuppet på guitaren, og særlig i justering af pickuphøjde og polsko.

Anyways, så stritter de små hår i nakken lidt på mig; når man "liiiige skal finde en pedal der kan skubbe et problem i modsat retning." Jeg har endnu til gode at opleve dén vej fungere bedre, end hvis man reelt løser problemet. - Jeg ville som sagt starte med at sikre, at guitaren hjælper dig så langt hen ad vejen som muligt.

Ud over det, er det ikke alle forstærkere der håndterer forskellige guitarer lige yndefuldt. Kunne du nu finde en opsætning af Laney'en du synes lyder godt med din Gibson kan du jo blive nødt til at "skifte mellem to presets" til de forskellige guitarer.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2014
    kl. 17:44

Jesper Kynde Møller

hej Morten

Det er sg 61 reissue fra 97
    pickup højden ligger pt. 21/4mm for den dybe og lige knap 2mm for den lyse E
    Har 500 på alle pots, er der evt noget at hente ved 300 på vol pots og 500 på tone.

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2014
    kl. 20:40

Anders Kristiansen

Læste lige dit spørgsmål igen

Jeg bliver nød til at tilslutte mg de andre her på tråden, hvis det er generelt at du synes din lyd bliver for spids, bliver du nok ikke tilfreds med en booster. Jeg bruger kun boostere, hvis jeg vil have en ekstra lyd, som jeg ikke kan finde, din primære lyd bør være din forstærker og din guitar, og her har du mange muligheder. Du kan selvfølgelig lede efter en anden forstærker eller en anden guitar,men hvis du er tæt på idealet, kunne du også overveje at skifte enheden i din forstærker, dekan ændre din lyd markant. Jeg har selv skiftet enhed i min, det tog dog godt nok nogle forskellige forsøg, inden jeg blev tilfreds.
    Jeg skriver ikke dette for at kloge mig, men vil blot sige at det er min erfaring, at man bare bliver ved med at rode indtil man er helt forvirret, hvis man forsøger at få pedaler til at ændre den grundlæggende lyd i ens set up

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2014
    kl. 20:56

Jesper Kynde Møller

super

egentlig også derfor jeg stillede spørgsmålet i første omgang, for er egentlig ikke så vild med et virvar af pedaler. Har nu prøvet at ændre lidt på pickup højderne, og sat 0,09 istedet for ,10, og synes faktisk at det er ved at bli helt sjovt igen
    Tak for div. svar, altid rart med lidt kvalificeret input

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2014
    kl. 22:28

Klaus Bak

Prøv evt

Jeg spiller også laney, dog en lionheart, men så stor forskel skulle der nu ikke være på dem. Prøv at lege lidt med at kombinere din bright switch, Master tonen samt high/low inputs. Hvis du gerne vil have lyden lidt lysere, men ikke får det ønskede resultat fra treble kontrollen, så prøv din master tone eller bright switch.

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2014
    kl. 12:21

Morten Lyse Pedersen

Hej igen.

- Jeg ville holde alle pots på 500K :-)

Og er det både hals- og stol-pickuppen du har 2 -2 1/4 millimeter fra strengene. Så må halspickuppen godt nok råbe noget højt, vil jeg tro..?

Jeg justerer mine (Les Pauls) med åbne strenge, dvs. jeg trykker ikke strengene ned ved 12. bånd som mange "pickup-adjustment-guides" foreslår. På stol-pickuppen har jeg 2mm fra toppen af polskoen til den tynde E streng, og 2mm fra toppen af polskoen til undersiden af den tykke E streng.

På hals-pickuppen har jeg 4mm fra toppen af polskoen til den tynde E streng, og 4mm fra toppen af polskoen til undersiden af den tykke E streng.

Polskoene justerer jeg sådan, at de ved E-strengene er lige over coveret på pickuppen. A og B bliver justeret lidt længere op. G og D lidt længere op igen. Målet er, at skoene ca. følger den 12" bue, som strengene får henover broen, hvis du forstår mig. Jeg bilder endvidere mig selv ind, at det ikke er ligegyldigt, hvordan kærven i skruen vender i forhold til strengene. Mine ligger langs med strengene og giver den "tyndeste gengivelse" hvorimod, når kærven er helt tværstillet, er der mere "kød på." - I Dan Erlewines bog "How to make your electric guitar play great" kan du læse lidt om det. Det er dér jeg har det fra, og jeg er enig i hans betragtninger. (Selvom manden skulle have et kursus i at lave en titel til en bog.) :-D

Jeg har også prøvet sår'n en VC30 og det er ikke lige min kop te, må jeg erkende. Uanset guitar. Men jeg vil fastholde mit argument om, at du vil komme længst ved at finde et "sæt" separate indstillinger, som du med tusch eller dymo mærker op og kan skifte mellem, når du skifter guitar.

Jeg har netop opdateret mit board, så jeg har en volumenkontrol direkte efter indgangsbufferen på boardet. Målet er at med straten er den kontrol skruet helt op, og så dæmper jeg min humbucker-guitarer 30-40% Men det er bare min måde på det. Grunden til det er, at jeg ikke bryder mig om hvordan mine overdrives og forstærkerens input reagerer på det voldsomme signal fra LesPaulen. De bliver bare klarere og finere i lyden, når man liiige tager toppen af.

Skulle man dog forsøge at løse dit problem med en pedal, ville jeg vælge noget så aldeles u-eksklusivt som en simpel EQ-pedal alá MXR's 6-bånds eller Boss GE-7. Jeg har prøvet dem begge, deres bypass er ikke imponerende men de er effektive og meget støjsvage til det de gør.

Mvh;
    Morten Lyse.

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2014
    kl. 21:15

Per Ørum

Hvor køber i 500 K potmetre i dk?
    Hvilke mærker anbefaler I?
    Hvilke 'kurve' anbefaler I?

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2014
    kl. 23:13

Søren Alwan

F.eks.

i Akustikken. Men det endelige valg af mærke afhænger lidt af, hvor stramt et potmeter, man kan lide. Førnævnte forretning sælger dog nogle vældigt gode potmetre, som bare er mærket med "made in Japan". Uden at ville lægge hovedet på blokken, er jeg dog ret overbevist om, at det er de samme, som man kan købe under navnet Göldo.

Karakteristikken afhænger af anvendelse. Men jeg gør typisk modsat de fleste andre - bruger lineære potmetre til volume og logaritmiske tll tone...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2014
    kl. 13:28

Søren Alwan

Jo...

det gør absolut en forskel, selv om potmeteret er skruet helt op - måske i virkeligheden allermest forskel lige dér.

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2014
    kl. 21:27

Søren Alwan

Man kan...

prøve. Det er som altid svært for andre at sige, hvad der vil fylde dine ører med honning...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2014
    kl. 09:55

Jesper Kynde Møller

i min verden

Ska de post bare stå vidt åbne, om det så er 2-3-500 k ved jeg ikke om gør nogen forskel, det ka vel måles, ser ikke noget formål med super pickupper, super guitar, perfekt justering osv hvis det bare ska kvæles i potmetre

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2014
    kl. 17:33

Jesper Kynde Møller

okay

det er så nok ikke helt rigtig, men hvis man holder sig til 500k på humbuckerne og 250k på single coils er det vel det
    men jeg ku måske gå op på 1mohm og så skrue treblen ned på forstærkeren

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk