Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Skulle... - Frit forum - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-04-2015
    kl. 21:27

Søren Claudius

Skulle...

...mene at brum der er skabt af udstråling fra trafoen vil være 50 Hz.
    100 Hz brum opstår først efter ensretning hvor den negative halvperiode er vendt og ligger som ripple på forsyningsspændingen. Typisk når fejlen skyldes dårlige ladelytter i en strømforsyning.

Sidder selv med en bas amp med alvorligt brumproblem. En Aguilar db359 som koster hovedhår. Har oplevet meget men denne opgave er een af de svære.

Mvh
    Søren Claudius
    www.claudius-elektronik.dk

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2015
    kl. 10:38

Palle Clausen

Kender ikke amp'en..

..men forsøg med udlukkelsesmetoden for at indsnævre hvor problemet kunne være.

1. Brummer den på alle udgange (hvis den har flere)?
    2. Ændrer brummen sig når du skruer op/ned på Mastervolumen?
    3. Brummer den uden nogen input/output forbundet?
    4. Kan du koble preamp fra/afmontere den? Hvis ja, brummer den stadig?

Så vidt jeg ved, er det en gammel forstærker, så et forsigtigt gæt vil være at det er transformeren der er skyld i brummen. Det kan nogen gange løses ved at flytte den til et andet sted i forstærkeren.

Held og lykke med fejlsøgningen.

Vh Palle
    www.guitarfix.dk

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2015
    kl. 16:32

Søren Alwan

Hmm...

"Brum via vibrationer"..?

Det er da godt nok et farverigt begreb. Jeg kan forestille mig, at dette måske til nød kunne ytre sig i "fysisk brum" fra transformatoren - altså brum, som udsendes direkte fra den tilsyneladende "dansende" transformatorkerne til omgivelserne. Men for at denne "fysiske" brummen skulle komme ud gennem højttaleren, som vel er problemet her, skal der vel ét eller andet til, som opfanger "den fysiske dans"..?

FWIW er det ikke et problem, som jeg i løbet af de sidste 15-20 år er stødt på, selv om jeg da ofte omgiver mig med transformatorer, som har 50 års brug på bagen.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2015
    kl. 22:51

Søren Alwan

Hvorved...

opstår dette elektromagnetiske felt i forhold til dét elektromagnetiske felt, som enhver transformator i forvejen udsender?

Og hvis problemet vitterligt er en "dansende transformator", hvilket jeg altså stadig tvivler temmelig kraftigt på, er løsningen vel at udskifte transformatoren til én, som ikke danser - ikke at flytte den "syge" transformator, hvilket som regel heller ikke er særligt nemt at komme til i praksis..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-03-2015
    kl. 01:59

Søren Alwan

Men...

det er jo også lige meget. For jeg er ret sikker på, at det i det konkrete tilfælde ikke er under transformatoren, at hunden ligger begravet... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2015
    kl. 22:33

Kenneth Isdal

Hei Palle...
    Tak for dine tips...de var nyttige!
    Jeg har læst at det også ka skyldes at der mangler jordforbindelse...så jeg køber et kabel med tre ben i hver anden og prøver det!
    Hvis det heller ik hjælper så prøver jeg at flytte transformeren som du forslog!
    Den brummer konstant med samme styrke uanset hvordan jeg ellers indstiller ampen(gain,compressor,eq osv)
    Det er en gammel amp...men den lyder hammerfedt(når ellers at den virker)hihi

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2015
    kl. 17:27

Kenneth Isdal

Hei Søren og Palle...
    Mange tak for jeres engarement og ideer om mulige løsninger omkring min gamle amp!
    Det er jeg meget glad for!
    Jeg har læst alle jeres forslag igennem og følger et tips ad gangen og går slavisk frem!
    På bagsiden af ampen står der på mærkepladen:
    "This amplifier must be earthed properbly"
    Men uanset hvad så ska jeg have et ekstra strømkabel for så har begge min amps hver sit...de ska nemlig stå hver sit sted og så slipper jeg for at huske at tage kabel med fra sted til sted!

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2015
    kl. 23:28

Kenneth Isdal

Jeg takker endnu en gang for interessen og de gode teorier!
    Teorien med transfor lyder sandsynlig ift at pladerne ka vibrere!
    Strømforsyningen ka muligvis også være røget...tænker her på at et par dioder ik lyser!
    Så der er måske to problemer i virkeligheden!
    Jeg ka dog leve uden lys i dioder...meen brummen ska væk så det blir sjovt at spille og høre sin bas!
    Hvis jeg finder problemet så skriver jeg det her...

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2015
    kl. 12:22

Søren Alwan

Nu...

har jeg lidt svært ved at se sammenhængen mellem en transformators alder og dét brum, den eventuelt måtte udstråle. Så jeg tvivler kraftigt på, at brummets årsag skal findes her. Hvis der er tale om en gammel forstærker, og brummet i øvrigt er uafhængigt af forstærkerens indstillinger, ville jeg nærmere mistænke en udtørret elektrolytkondensator i forstærkerens strømforsyning. Men det kan dog også være 117 andre ting. Jeg tror dog ikke, at du får det væk med hverken et tre-benet stik eller en flytning af transformatoren...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2015
    kl. 12:25

Søren Alwan

Hvis...

jeg har ret i min antagelse om en fejl i strømforsyningen, kunne det i øvrigt også sagtens have en direkte sammenhæng med, at nogle af lysdioderne ikke lyser. Én ting er i hvert fald helt sikkert: Det har ikke noget med hornet at gøre.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2015
    kl. 14:37

Palle Clausen

Tjahh..

altid svært at diagnosticere uden at have tingene i hænderne, men jeg har haft mange brummende forstærkere forbi mit bord, og i mange tilfælde har det skyldtes trafo'en, hvis brummen er konstant og uafhængig af tilslutninger/indstilninger. Men, derfor er det da ikke sikkert det er tilfældet her.

Under alle omstændigheder er jeg enig med Søren i at fejlen nok skal findes i strømforsyningen og at en ledning med jord ikke vil hjælpe.

Vh Palle
    www.guitarfix.dk

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2015
    kl. 15:01

Palle Clausen

Forøvrigt

som svar på sammenhængen mellem en trafo's alder og brummen, så er kernen i trafoen normalt lavet af en masse tynde metalplader som er lamineret sammen.

Når en trafo står med strøm på bevæger disse plader sig faktisk frem og tilbage ift hinanden. Over tid kan det gøre at lamineringen krakelerer og derved begynder trafoen at brumme (pga vibrationer).

Ovenstående er taget fra hukommelsen - længe siden jeg lærte teorien og byggede en trafo... - så der kan være unøjagtigheder.., men overordnet er det sådan det fungerer og grunden til at en trafo kan begynde at brumme med alderen.

Vh Palle
    www.guitarfix.dk

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2015
    kl. 21:45

Palle Clausen

Brum via vibrationer..

Yep, det er skam et eksisterende fænomen :-)

Den vibrerende trafo skaber et "støjende" elektromagnetisk felt som i høj grad kan forstyrre elektriske kredsløb. Selv om du ikke har stødt på det, er det faktisk ikke så ualmindeligt, ikke bare i guitarforstækere, men kan i pricippet forkomme i alt audioudstyr som indeholder en mekanisk transformer.

Hvis det er problemet kan løsningen være at lave afstand mellem den vibrerende trafo og de elektriske kredsløb, altså fysisk flytte trafo'en.

Men, nu er der vist også kogt nok suppe på den sag :-)
    Håber Kenneth finder fejlen, ligegyldigt hvad grunden er.

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2015
    kl. 23:08

Palle Clausen

Dette forum..

.. er lidt spøjst, det virker ikke rigtigt at svare på specifikke indlæg, så tråden bliver lidt rodet..

Anyway, vibrationerne i trafoen, skabt af lamellernes uønskede bevægelser, er 100 hz plus en masse grimme harmoniske, som er det der giver et "støjende" elektromagnetisk felt, modsat det normle "kontrolerede" felt en fejlfri trafo laver.

Du har ret i at det vil være det bedste at udskifte trafoen, men det kan være svært at finde en erstatning til en gammel forstærker. Og ja, det er absolut ikke altid muligt at flytte den.

Vh Palle
    www.guitarfix.dk

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2015
    kl. 21:27

Søren Claudius

Skulle...

...mene at brum der er skabt af udstråling fra trafoen vil være 50 Hz.
    100 Hz brum opstår først efter ensretning hvor den negative halvperiode er vendt og ligger som ripple på forsyningsspændingen. Typisk når fejlen skyldes dårlige ladelytter i en strømforsyning.

Sidder selv med en bas amp med alvorligt brumproblem. En Aguilar db359 som koster hovedhår. Har oplevet meget men denne opgave er een af de svære.

Mvh
    Søren Claudius
    www.claudius-elektronik.dk

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk