Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
12-strenget Western - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 11-05-2015
    kl. 13:11

Carsten Pedersen

12-strenget Western

Jeg har altid vret vild med lyden af en 12 strenget guitar . Jeg kunne godt tnke mig at kbe en 12-strenget western guitar med indbygget preamp. . Men jeg er i tvivl om , en sdan guitar er god til "Universelt" brug . Er der nogen der tr give et bud p , til hvilken type musik , man anvender instrumentet . Evt. en sammenligning mellem alm. 6-strenget Western og en 12- strenget . Alts fordele og ulemper .
    Mvh.
    Carsten

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2015
    kl. 22:58

Palle Clausen

12 strenge

Jeg er ikke ekspert, men her er mine erfaringer med at spille p de 12 strenge.

Fingerspil er svrt sammenlignet med en 6-strenget...

Jeg synes den egner sig bedst til arpeggiospil, da rytmespil (anslag af alle strenge) kan lyde lidt 'mudret'. Arpeggio lyder derimod fantastisk og jeg synes det er den helt klare fordel ved en 12-strenget.

Og s er en 12-strenget lidt af et mareridt at stemme ift en 6-strenget :-)

Et eksempel p den fantastiske arpeggio-lyd en 12-strenget giver, er jo klassikeren over dem alle: Introen til Hotel California :-)

Hber du kan bruge det til noget.

Vh
    Palle
    www.guitarfix.dk

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2015
    kl. 12:40

Carsten Pedersen

Tak Palle !

Tak for din info Palle . Det var netop noget i den stil jeg efterlyste . Er der flere , der kan hjlpe ?

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2015
    kl. 20:20

Kim Srensen

Jeg er enig

i, at arpeggiospil er at foretrkke p en 12 strengs. Men almindeligt rytmespil, strumming, hvor alle strengene ansls, behver ikke lyde mudret.
    Det kommer en del an p, hvor god en guitar der er tale om.
    Af de mange 12 strengs jeg har ejet igennem tiden, har der vret meget stor forskel.
    Flere af de meget dyre 12 strengs guitarer, Martin, Ovation jeg har haft, har vret noget ringe ved strumming, men fantastiske ved arpeggio.
    Og andre har s vret perfekte til det meste.
    Det strste problem med 12 strengs synes jeg, er at de ikke klinger rigtigt godt, nr man kommer op omkring 5 bnd.
    Det synes jeg er et strre problem ved de fleste af mine tidligere guitarer.
    S de mtte afhndes, efter jeg kom ud for flgende:
    En dag faldt jeg tilfldigt over en ganske billig Seagull 12 strengs, tror den kostede 4500kr...som bare fejede alle de andre af banen.
    Strengene ligger s lavt, at man kan spille solo, uden besvr, den lyder godt over hele brttet, og klinger perfekt til strumming, arpeggio, ja selv fingerspil klares uden problemer.
    Jeg har s efterflgende sat en lydhuls-pickup i den.
    S nu nyder naboerne ogs dens kvaliteter.
    Med hensyn til stemming af en 12 strengs, s er det min erfaring, at nr man tager guitaren frem, og med det samme giver sig til at stemme den, s kan det blive noget rod.
    Guitaren er jo kold, og derfor stemmer den ikke.
    Nr man s stemmer den med det samme, s stemmer den godt nok, men efterhnden som den varmes op af ens kropsvarme, s gr den ud af stemning igen.
    S justerer man lidt, og s lidt mere, og sdan kan man rode med det i et stykke tid.
    S man fler at den ikke stemmer rigtigt, eller man har brugt lang tid p at stemme.
    Jeg gr det, at jeg tager guitaren, og sidder med den i mske 3-4 min. Og s stemmer jeg den.
    S gr det lynhurtigt, med at f den til at stemme
    Man kan opleve at den stemmer af sig selv, s at sige.
    Den stemte jo da man spillede p den sidst, og derefter lagde den i kassen.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk