Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Klasse A eller D - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 11-11-2015
    kl. 20:27

Ruben Vendelbo

Klasse A eller D

Er der nogen her der har erfaring med hvilken forskel i lyden der er på klasse A og D hvis vi taler om elbas? Jeg skal bygge en lille forstærker der bare skal give lidt bund til et live setup til et lille publikum og jeg skal da lige love for, hvilken forskel der er til krav for strømforsyningen for de samme watt!

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2015
    kl. 19:15

Torben V.H.

Klasse

Mange tror at et udgangstrins klasse refererer til noget med kvaliteten; men de forskellige klasser er blot forskellige konstruktionsprincipper (som refererer til arbejdspunktet for det forstærkende element, det være sig rør eller transistorer).

Der findes både gode og dårlige klasse A og D forstærkere, det gælder både for HiFI brug og musikinstrumenter. En klar forskel ved lyden er at en klasse A forstærker godt kan lyde fint når den forvrænger lidt (bruges i mange små guitarforstærkere) hvorimod klasse D kræver noget margin.

De mere vellydende klasse D forstærkere er noget mere komplicerede, så som et gør-det-selv projekt ville jeg tro at du får mere held med klasse A. Der findes færdige klasse D moduler; men så kunne du jo lige så godt bare købe en færdig forstærker.

Man skal I det hele taget ikke forsøge at bygge elektronik til eget brug ud fra en forhåbning om at spare penge. Man skal gøre det fordi det er sjovt eller fordi man ønsker noget meget specielt.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk