Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Stemning/pitch keyb og guitars - Keyboard & synth - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 06-02-2016
    kl. 17:01

Jrgen Vedel Jacevicz

Stemning/pitch keyb og guitars

Hej Jeg spiller i band med Rytme, lead og bas guitar jeg selv spiller Klaver/keyb samt Orgel/Clavinord c1.

Jeg mener vi skal stemme ud fra A kammertonen p 440 Hz MEN guitartunerne stemmer en anelse ved siden af de 440. Jeg har fet fortalt at guitarerne skal stemme en smule anderledes. Tilslutter jeg guitar tuneren til orgel/klaveret viser den ikke 100% pitch p a 440hz

Nogen forklarring ? hilsen jrgen VJ

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2016
    kl. 19:31

Morten Lyse Pedersen

Mange

tunere har muligheden for at vlge, om grundtonen er 438-439-440-441-442 Hz.

Det kan jo vre brugbart, men vi har ogs oplevet, at vores keyboard-mands gamle GEM keyboard ikke havde 440Hz som grundtone. Da han kom "ned p niveau" fik vi lst lang tids frustreren over, at noget ikke stemte mens bassist og guitarist bedyrede, at de skam stemte 100%

Jeg har dog ingen ide om, hvorfor man skulle vlge bevidst at stemme til andet end 440 Hz..? - Men det er almen kendt, at man med guitar skal stemme lidt efter "temperament." Og det kan for mange betyde, at de stemmer liiiige til den lave side, da de af lutter iver vrider lidt i strengene og dermed "kommer op p plads." Men som sagt, at man automatisk bare stemmer under og s fortller andre, at de m rette ind. Den holder ikke i min verden.

Jeg vil dog tro, at du skal finde en mulighed for at f dine keys til at stemme, umiddelbart..

Mvh.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk