Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 21-01-2006
    kl. 23:40

Søren Alwan

Hej Christoffer

Grundlæggende skifter man de rør, der trænger...

Men hvis din Marshall er udstyret med de originale rør, som ikke er noget at råbe hurra for, ville jeg anbefale dig at få skiftet dem alle. Er det en 50 watts eller en 100 watts?

Og hvilke udgangsrør sidder der i - EL34 eller (rædsomme) 5881?

I det sidstnævnte tilfælde kunne man sagtens spekulere lidt i at modificere forstærkeren til at tage EL34´ere i stedet, da gode eksemplarer af disse lyder langt bedre - især i en Marshall.

Det første man skal gøre, er at gøre op med sig selv, hvor meget man vil ofre på projektet... Men svar på de ovennævnte spørgsmål, så skal vi nok få hjulpet din forstærker til at yde sit optimale.

De små preamp-rør kan man blot flå ud og så sætte nogle andre i. Når man skifter de store udgangsrør, SKAL tomgangsstrømmen i dem tjekkes og evt. efterjusteres. Hvis du er i nærheden af Skanderborg, skal jeg gerne gøre det gratis for dig.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-01-2006
    kl. 12:11

Christoffer Hartmann

...

Hey.. originalt er det 5881 der sad i.. men mener at den forrige ejer satte EL43 rør i fordi han heller ikke kunne lide lyden af 5881 :)
    det er en 100W
    og jeg bor i KBH.. så vil ik påstå jeg bor i nærheden af skanderborg ;)

Svar på dette indlæg
  • 22-01-2006
    kl. 12:16

Ewido man

Lidt om rør

Men du er ikke sikker? Kig lige efter på rørene. Det gør jo en afgørende forskel.

Her kan du læse om de forskellige rør.
    http://www.thetubestore.com/accessories.html
    Og som Alwan siger...husk at få den biasjusteret hvis du skifter udgangsrørene.

Svar på dette indlæg
  • 22-01-2006
    kl. 14:23

Lars Reinau

Hej Christoffer

Prøv at sende Lars Vad en mail. Han bor i Hvidovre og kan både bias-checke din Marshall ved skift af udgangsrørene + han importerer både TAD og TungSol EL34 0g 5881 rør.
    Hans mailadresse er: mrvad@vip.cybercity.dk

Venlig hisen
    Lars

Svar på dette indlæg
  • 22-01-2006
    kl. 16:16

Christoffer Hartmann

...

hvad er det egentlig helt præcist Bias er ?.. og hvilke rør ville i ku foreslå til en lidt Green Day lignende lyd (spiller samme stil)

Mvh Christoffer

Svar på dette indlæg
  • 22-01-2006
    kl. 19:31

Søren Alwan

Jeg ville starte...

med at sikre mig, at forstærkeren vitterligt ER bygget om til at køre med EL34´ere. Hvis én eller anden knold blot har sat et sæt EL34´ere i uden at ændre andet, kan det sagtens tænkes, at dine rør er døde før tid.

Da Marshall gik fra EL34 til 5881 i disse forstærkere, lavede de en hel del ændringer i forstærkerne - både for at optimere dem elektrisk set til 5881-rørene, men også for at forsøge at "ophæve" lyden af 5881.

Så selvom man måske godt ret let kan få EL34 til at fungere i disse forstærkere, er det ikke sikkert, at man får den optimale lyd ud af det. Og før I nu tænker "Arrrhhh Alwan, jeg kan sgu´ da se på diagrammerne, at der ikke er ret stor forskel" Ja, kære venner, jeg kan også fint downloade begge diagrammer fra Schematicheaven og komme til samme konklusion. Men hvis man stikker næsen ned i en af disse 5881-bestykkede forstærkere, vil man se, at der er forskelle i strømforsyning, fasesplitter, modkobling og biaskredsløb, som ikke fremgår af det officielle diagram (måske findes der flere "generationer" af disse forstærkere?). Så jeg ville starte med at tjekke, HVAD der egentlig gemmer sig under låget, hvis jeg gik i gang med projektet...

Men for at svare på dit spørgsmål: Bias (forspænding) er forstærkerens "tomgangsjustering". Dette er en forspænding på udgangsrørene, som bestemmer hvor meget strøm, der flyder gennem disse. Da rør har meget vide tolerancer, er det meget forskelligt, hvor meget strøm de konkrete rør trækker. Så derfor skal man få dette justeret, når man får nye rør i. Hvis man ikke ved, hvad man har med at gøre (OG hvis man ikke færdes hjemmevant inde i en tændt rørforstærker med 4-500 volt i fri dressur!), skal man overlade dette til én, som har.

Et nogenlunde fornuftigt bud på rør til sådan én, som ikke sender dig fra hus og hjem, kunne være enten JJ´s E34L eller de nye "reissue" Mullard EL34´ere i udgangen og JJ´s ECC83S i preampen. Så kunne man evt. overveje at investere i et godt indganggsrør (det første ECC83, som "sætter tonen" igennem forstærkeren) - f.eks. et Philips ECC83. Alternativt kunne Groove Tube´s 12AX7M også være et godt bud til dén lyd, du er ude efter. Ingen af disse rør er dog gratis...

Jeg ville nok personligt være lidt tilbageholdende med at sætte Tungsols 12AX7/ECC83 i sådan en JCM900-fætter, da det nok hurtigt kunne gå hen og blive en anelse skarpt og skærende...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 23-01-2006
    kl. 13:25

mike k

Hej Christoffer!

Check som førnævnt først om den er modificeret til at arbejde med EL34 - Hvis den er, vil jeg anbefale dig et sæt JJ E34L, samt JJ ECC83S - evt. med et JJ ECC83 V1 rør som V1 rør. De lyder efter min mening rigtig godt til Marshall forstærkere og den fyldige varme rocklyd.

De kan købes her: www.tubesntones.dk

mvh Michael K.

Svar på dette indlæg
  • 23-01-2006
    kl. 14:26

Søren Alwan

Halløjs...

I følge mine ydmyge ører kan man nu sagtens "do one better" end at have JJ-rør som indgangsrør... Jfr. mit sidste indlæg.

Nu kender jeg ikke JJ´s ECC83S V1, men jeg kunne dårligt forestille mig andet, end at det handler om en udvalgt, støjsvag version af deres "normale" ECC83S. Nu er støj normalt ikke noget stort problem i JJ´s ECC8, og lyden burde være den samme.

Hvis vi er ude i at tælle de allersidste kroner i forbindelse med et rørskift, så ville jeg også vælge JJ. Men har en hund eller to mere til at bruge på projektet, ville jeg stadig klart vælge at købe f.eks. et Philips/Mullard ECC83 hos Lars Reinau og sætte i.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 23-01-2006
    kl. 18:27

Christoffer Hartmann

...

Jeg vil påstå at jeg er længere ude end bare de sidste kroner.. har kun 1000 kr itl formålet i øjeblikket.. og det er langtfra nok går jeg ud fra.. er der en måde hvor jeg selv kan tjecke om den er modificeret til at køre med EL34 ?..

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2006
    kl. 21:49

Christoffer Hartmann

update

Hey
    har lige åbnet min forstærker og kan se det er 4x 5881 rør der sidder i (sovtek 6L6)
    kan ikke tyde hvad der står på de 2 blå rør og så sidder der 4 mindre metal tuber jeg faktisk ikke aner hvad er.. men er det nødvendigt at Bias justere når jeg skifter rør ?.. de nuværende har siddet i i 3 år ved ca 4-10 timers brug om ugen.. så jeg vil ikke mene de er blevet sløve før tid :S.. men er ikk sikker på om de er blevet sløve.. det er mest når jeg bruger mere gain at den mister en del treble.. men meget generelt synes jeg den mangler treble (på trods af at de fleste faktisk har svært ved at få den til at lyde ordentligt pga for store mængder treble)

i kan evt adde mig på msn: damooze@hotmail.com hvis i har spørgsmål

Mvh Christoffer

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2006
    kl. 22:19

Søren Alwan

Hej Christoffer...

"De to blå rør"... :-)

Jeg tror, det er elektrolytkondensatorerne, vi her har gang i - disse er IKKE rør!!!

Metalrør... Hmmm, har vist ikke været brugt i guitarforstærkere siden 1950´erne. Jeg tror, du skal tage metal- skærmhætterne af dine preamprør. De sidder fast med en bajonatfatning. Inden under er jeg ret sikker på, at du finder nogle "no name" eller Marshall-stemplede ECC83M.

Og JA !!! hvis du skifter de store udgangsrør SKAL der justeres bias.

De beskrevne symptomer kunne sagtens tyde på slidte rør.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2006
    kl. 22:56

Christoffer Hartmann

...

okay.. hvor meget er ca en rimelig pris for udskiftning af rør og justering af bios ?.. bare så man ikke bliver taget ved næsen.. hvis der overhovedet er nogen i nærheden af mig som laver den slags :)

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2006
    kl. 23:19

Søren Alwan

Du kan jo...

prøve at se, om du kan gøre Lars Vad interesseret i projektet... Han snyder dig ihvertfald IKKE!

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-03-2016
    kl. 23:41

Mathias Bille-Hasselstrøm

Hej Søren,
    Gammelt indlæg, men dit navn popper op overalt når der er problemer med rør i Skanderborg :-)
    Jeg har et gammel radio (ja, aparte for dette forum) som brummer ud af højtalerne. Jeg mistænker at det er slidte rør. Radioen er fra 50'erne og har stor affektionsværdi.
    http://www.radiomuseum.org/r/linnet_kardinal_6014.html

Håber at du har nogle gode råd :-)

Svar på dette indlæg
  • 18-03-2016
    kl. 00:13

Søren Alwan

Hej Mathias...

Nu kan brum stamme fra de første 117 kilder - ikke mindst sådan noget "halvgammelt stads", som du dér præsenterer. Jeg ville være en fæl løgner, hvis jeg påstod, at jeg havde ret meget forstand eller interesse for netop gamle radioer (Jeg er mere på de guitar-relaterede sager). Men hvis du smider mig en mail på:

sorenalwan@gmail.com

skal jeg forsøge at hjælpe dig videre til de sande kapaciteter på området.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk