Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Ohm - Hjælp - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 30-11-2014
    kl. 00:34

Lasse Jensen

Ohm - Hjælp

Hej
    Jeg har et spørgsmål omkring ohm.
    Får man en modstand på 4 ohm hvis man har to enheder i 8 ohm, som er i parallel?
    Eller har delefiltret også noget at sige?

Jeg har tænkt mig at bygge et par 2-vejs højtalere med 4 ohms enheder, men jeg er ikke sikker på at min forstærker kan holde til det så.
    Jeg har en Harman/Kardon HK3250 forstærker, som kan levere 40*4 watt i 8 ohm, eller 65*4 watt i 4 ohm.

Håber i kan hjælpe :)

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2014
    kl. 10:10

Morten Lyse Pedersen

Delefilteret har også noget at

sige. Men, Det burde jo forholde sig sådan, at delefilteret gradvist "lukker ned" for én enhed, i takt med at den "lukker op" for den anden, så jeg vil da mene at du havner med en samlet impedans på 4 ohm.

Hvorfor vil du i øvrigt køre i 4 ohm..? Er udvalget af 8 ohms enheder ikke meget bedre..? Uanset hvad, skal delefilteret jo kontstrueres korrekt til de enheder du vælger samt fysikken i højttalerkabinettet.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2014
    kl. 10:26

Lasse Jensen

Det er slet ikke sikkert at jeg vil køre i 4 ohm.
    Jeg er ny, så jeg har ikke helt sat mig ind i teorien med delefiltre, men hvad mener du med at det skal konstrueres korrekt i forhold til højtalerkabinettet?

Mvh Lasse

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2014
    kl. 13:51

Morten Lyse Pedersen

Hej igen Lasse.

Det hele er et samspil der skal passe sammen. Du skal vælge dine højtalerenheder, og delefrekvens(er) rigtigt i forhold til "tuningen" af den kasse, kabinettet udgør. Det er klart nemmest, hvis man starter med at gøre sig klart, hvad det er, man vil have ens hjemmebyggede højttaler til at gøre.

Det er såmen ikke så svært endda. - Der findes masser af guides på nettet til, hvordan man kommer i gang med teorien. Alternativt ligeså mange konkrete planer, man kan følge. RCF har for eksempel nogle "suggested designs" hvori de så (naturligvis) bruger deres egne enheder. - Og hvodan man vælger sine delefilterkomponeter. Det samme med P-Audio og B&C. Omend de nok er til PA-sammenhæng.

www.lautsprechershop.de kunne være et udmærket sted at starte ellers, hvis det er til hjemmebrug. Jeg har handlet der et par gange uden problemer af nogen art, og de har et stort udvalg + førnævnte "how-to" guides.

Hvis ikke du har WinISD downloaded er det et meget brugbart værktøj, som kan give nogle fingerpeg om, hvordan et kabinet til en given enhed laves fornuftigt. - Jeg bruger beta-versionen der fungerer udmærket og har flere funktioner end den alm. version. (Jeg kan ikke lige huske versionsnumre..)

Det er altsammen meget teoretisk og jeg vil bestemt opfordre til at du bare klør på, også med det praktiske :-) Får man lavet noget der ikke virker alt for godt, lærer man næsten mere af det, end ved at "bygge en vinder" som man ikke ved, hvorfor fungerer så godt. Og en vis teoretisk ballast er ingen skade til. ;-)

Min egen erfaring, FWIW, er begrænset til at vi i bandet har købt sådan en "The Box Pro Tp118/600" subwoofer. Altså med en enkelt 18" enhed i. Jeg kunne finde parametrene på den højttaler der er anvendt originalt og med et par målinger med multimeter, tonegenerator og tommestok, lave en simulering af box'en i WinISD. Herefter kunne jeg se, at en bestemt af RCF's 18" enheder ville generelt forbedre gengivelsen fra Sub'en, så jeg købte en hjem og monterede. Vi ligger så også 2000W RMS på den éne enhed men jeg lover dig. Én ting er at den kan spille brøle-højt og virkelig levere varen på højde med mange 2x18" kasser. Men dens renhed og artikulation er nok det mest imponerende. Så teori og praksis hænger altså noget sammen.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 03-12-2014
    kl. 20:36

Lasse Jensen

Tak for hjælpen Morten, det vil jeg gøre :-)

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk