Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Spørgsmål om trafo - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 30-10-2015
    kl. 09:30

Ruben Vendelbo

Spørgsmål om trafo

Jeg har en ringkernetrafo med sekundær bevikling 2 * 27 volt 2A med fælles centerudtag. Jeg måler - ikke overraskende - 2 x 27=54 volt ac mellem de 2 yderpunkter.

Kan jeg ved at "kortslutte" de to yderpunkter få 1 x 27 volt / 4 A eller løber jeg ind i nogle faseproblemer?

En anden ting - hvorfor ser man sjældent ringkernetrafoer i guitar rørforstærkere?

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2015
    kl. 13:22

Søren Alwan

Hvis...

den er lavet, som du beskriver, tror jeg desværre ikke, at du har heldet på din side. Men som du ganske rigtigt selv siger, afhænger det af de to viklingers indbyrdes fase. Prøv evt. at lave en forsøgsopstilling, hvor du sender måske 1 volt ind på primærsiden og se, hvad der kommer ud på den anden side, når du forbinder tingene som beskrevet...

Til dit andet spørgsmål vil jeg gætte på, at tradition, omkostninger samt dét faktum, at de ikke er nødvandige, er blandt relevante bud på et svar. FWIW har jeg lige bygget mig en lille 1 watts forstærker, hvori jeg bruger en ringkerne-nettransformator. Mest fordi jeg lige faldt over en billig én med passende data...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2015
    kl. 14:02

Ruben Vendelbo

1 watts..

rørforstærker? Vi er vist nogle stykker der bliver lidt nysgerrige nu, så lidt flere detaljer ville ikke være uvelkomne:-)
    Jeg har en lille plan om at bygge en 1-2 watts klasse A mosfet forstærker - mest for at høre hvor langt sådan en fætter lyder fra rigtige rør..

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2015
    kl. 17:56

Søren Alwan

Nu...

er der jo ingen grund til at gentage sig selv. Jeg ævler lidt om sagen i denne tråd:

http://gear-freak.dk/forum/thread-3667.html

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2015
    kl. 19:05

Torben V.H.

Ensretning?

Hvis du har tænkt dig at lave en jævnspænding kan du faktisk spare to dioder i forhold til en bro med sådan en trafo (se f.eks. her
    http://www.circuitstoday.com/centre-tap-full-wave-rectifier )

Det trick blev ofte brugt i gamle dage (hvor dioder var dyre og trafoer billige). Guitarforstærkere med rør ensrettere bruger også dette trick.

Svar på dette indlæg
  • 09-11-2015
    kl. 18:03

Ruben Vendelbo

Smart..

og derved vil jeg vel også få DC-værdien af 27 og ikke 54 volt AC - altså omkring 35-40 volt DC?

Svar på dette indlæg
  • 11-11-2015
    kl. 18:41

Torben V.H.

Det vil jeg mene

Jeg vil også mene at du kan få den dobbelte strøm omend det er lidt mere indviklet. Mit argument er at spoler (og dermed trafoer) primært er begrænset af maksimal flux og termiske forhold. Da trafoen er dimensioneret til at de to viklinger kan bruges uafhængigt burde der være flux nok til at trække den dobbelte strøm i een vikling. Da du kun trækker den dobbelte strøm i den halve tid burde det også være termisk OK. Men prøv evt. at søge på nettet.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk