Kammertonen? hvor stammer den fra
Sidder af og til og joiker sammen med min guitar, og finder nå den er stemt efter alskens instrumenter, kommer min uanseelige baggårdstenor til kort. Stemmer en halv tone ned, og vupti, det rene Paveroti. (måske lidt overdrevet). Det er da hulens til forskel denne halve tone gør. Skal lige siges, jeg er ikke vant til at synge, bortset fra i badet, og der klarer alle vel "Boheimian Rhapsody". Oplever tit, når jeg skal prøve at spille til mine CD`er, så er hovedparten af dem, netop denne halve tone lavere, eller spillet i en bøvet toneart. Er der en eller anden Bethowen, Strauss eller Listz fra forgangne tider der på en eller anden måde har bestemt netop dette toneleje. Stemmer helt klart for, vi stemmer en halv ned. Oplever faktisk også mere "liv" i mine guitarer, (plastik Martin, Mex Strat, Korea Tele ) og får oveni den gevinst, at guitaren er meget lettere spillet. (Tension, tror jeg det hedder). Egentlig er det vel bare, at køre "en halv baglæns" og når man skal " normen" er det Capo i første bånd? . Mindes en tråd, hvor der blev spurgt/forlangt et bånd før "Nutten", dette er vel en løsning, selvom man får en kortere guitar, båndmæssigt.
Hader flydende Tremolo, når man skal stemmme ned/op......... Løsning?