Dæmpet port
Jeg har et Mesa Half-Back kabinet konstrueret på den måde: Top åben, bund lukket med port. Der er dog ikke tale om en klassisk afstemt basrefleks port; men om en større og mere dæmpet port i form af en ca. 5x30 cm slids i begge sider, som så er dæmpet med Rockwool (lavet med en plade internt som går næsten til bagsiden).
Jeg har også en gang haft en Trapez højtaler med en port som var et hul med skumgummi. Den slags design giver ikke specielt meget mere bas - fordelen er nærmere at den nedre frekvens falder lidt langsommere af. Til gengæld undgår man den "disco-bas" lyd som godt kan kendetegne nogle bas-refleks højtalere.
Jeg mindes i øvrigt at Celestion i en eller anden artikel advarede om at basrefleksporte kunne være skadelige for guitarhøjtalere - man bør i hvert fald nok regne lidt ekstra margin ind. Her tror jeg også at dæmpningen virker.
Så hvis I kaster jer ud i et forsøg kunne I overveje denne løsning. Jeg vil også gætte på at dimensioneringen er nemmere - jeg tror ikke nødvendigvis at Mesa har regnet på den løsning - snarere flyttet brættet lidt frem og tilbage og hørt sig frem.