Jeg kan kun...

sige, at jeg har set adskillige Marshalls og andre forstærkere, hvori én eller anden ejer - om det så var den første eller den syvende, vides ikke - der havde lavet "ting" i, der med rette kunne betegnes som "temmeligt usikre". Disse har jeg så afmonteret og ofte har jeg lavet flere andre tiltag, der gør, at forstærkeren har kørt langt mere (drifts-)sikkert efterfølgende. Nu er det vel sådan set ikke dét, de fleste forbinder med "modifikationer", idét de fleste af disse ting ikke har nogen stor lydmæssig påvirkning. Men skulle jeg beklage at sende forstærkere ud ad døren, som arbejder langt sikrere, end da de kom ind ? Evt. fordi de i løbet af de sidste 40 år ar blevet "rodet med" af folk, som burde have ladet være? No way!

Noget lignende kan siges om nye produkter, som af den ene eller anden grund kun kan betegnes som "ikke særligt driftssikre", og som jeg personligt ikke fatter, at nogen kan og vil udstede en garanti for...

Hvis du har læst, hvad jeg har skrevet om "modifikation" af forstærkere, vil du sikkert have bemærket, at det som oftest har handlet langt mere om at højne driftssikkerheden på forstærkere end om, hvordan man krøller "XXX" om til "Ein Hochverzerrende Knaller".

I øvrigt bliver du ved med at tale om "ufaglært privatperson". Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvilken faglig uddannelse, du ville mene, at man skulle tage i dagens Danmark for at tilegne sig den fornødne viden indenfor rørteknologi? Jeg mener: F.eks. er min lillebror uddannet elektronikmekaniker. Han ved sgu´tte ret meget om rør-teknik. Det samme kan siges om både radiomekanikere, elektrikere og svagstrømsingeniører, jeg kender. Hvis de ved noget om disse ting, er det da kun fordi de af personlig interesse har tilegnet sig denne viden på egen hånd i deres fritid.

M.v.h.

Søren Alwan