Økonomi
var indledningsvis en del af min omtale, da det kan blive mange gange mere alvorligt end selve det at krølle rundt i forstærkerne. I hvert fald for dem der udfører operationerne. At jeg så indledningsvis tog fejl, forbeholder jeg mig ret til at rette. Topic eller ej, så har jeg sagt det med det jeg ville nu..!
Og om det er den tunede havetraktor eller en modificeret forstærker der er skyld i, at jeg brænder ihjel er principielt set fuldstændig ligegyldigt. For det er kun faste EL- og VVS-installationer samt køleanlæg (og sikkert andre special-installationer i bygninger) der kræver autorisation. Alt i løse brugsgenstande, dvs. radioer, tv, håndmixere og for den sags skyld musikudstyr, der tilsluttes via en stikprop må man gerne selv bixe rundt med. Hvad producenterne skriver af "Do not open" "No user servicable parts inside" "Risk of elctric shock" drejer sig kun om at fralægge sig ansvaret for hvad der sker, hvis jeg rister mig selv eller mine venner..
Problemet er, når man gør det for andre.Og du HAR ret i dine bekymringer, men ikke helt i din konklusion, hvis du spørger mig. Men lad os tage et meget håndgribeligt eksempel.
XX skriver til mig:
"Hej Morten. Jeg har via soundcheck læst at du har gjort noget i Blues Juniors og jeg har snakket med en, der roser dig. Jeg hørte din forstærker, som du har rettet bias til- og monteret en ny højttaler i og den lyder rigtig fedt. Ud over det, vil jeg gerne have dig til at lave en Standby funktion..
Vil du lave det..?"
Hvad skal jeg så svare, Tim..? For du mener jeg skal "holdes i ørerne" af et sikkerhedsorgan, så jeg kan drages til ansvar hvis jeg laver noget lort. Men han må såmen gerne selv gøre det, efter en how-to guide på en hjemmeside. Løsningen, som jeg ser det, kunne være at det er "køberen" af en reparation/modifikation bærer ansvaret for at vælge en fornuftig reparatør. En fornuftig reparatør kunne så sagtens være en der indleder svaret på ovenstående sådan her:
Hej XX.
Det kan jeg godt. Men du må forstå at uanset hvad jeg foretager mig med din forstærker bærer du det fulde ansvar for sikkerheden af den ændrede forstærker, som nu ikke længere bærer en CE godkendelse. Du skal se på det på den måde, at du selv har lavet disse ændringer, men ladet et andet sæt hænder føre værktøjet for dig.
I tilfælde af et salg er det jo bare en "slutseddel" med bemærkningen om at grejet er "købt som beset, held og lykke..!" Så er bureaukratiet klaret, ansvaret fraskrevet og alle kan komme videre.
Det har dog ikke ændret en fløjt på det basale: Du skal KUN købe grej som du har tillid til er i forsvarlig orden. Enten via sælger, eller via én som du har tillid til der kan gå de tekniske aspekter igennem. Det gælder også for havetraktorer, btw.
Med venlig hilsen
Morten Lyse
Faktisk synes jeg slet ikke, det lyder så dumt..?