Garanti..?

Hej Jacob.

Du giver jo selv svaret. Hvis du, eller nogen andre ændrer noget i din forstærker, kan de jo reelt ikke give nogen garanti. Det har ikke noget med vennetjenester, sorte penge (som der altså ikke har været nogen snak om her, andet end hvad jeg tidligere har advaret om,) og forsåvidt ligegyldigt om det er Aage eller Eigil der udfører det.

Men nu er det jo altså ikke sådan at du en morgen vågner og nogen har pillet ved din forstærker og dermed ødelagt din garanti. Som sagt må man gerne selv reparere sine brugsgenstande. Og hvis du beder en ven eller nabo føre værktøjet er det vel i bund og grund dit eget valg - og dit ansvar. Ganske som jeg skrev, DU har ansvaret, når du sætter noget til en stikkontakt.

Nu kan ændringer i en Marshall fra sluthalvfjerdserne næppe ødelægge nogen garanti og hvis du har det godt med at Marshall eller Matchless, og kun deres ansatte, har lavet tingene i din forstærker er der skam ingen der peger fingre af det. Spørgsmålet er mere, hvorfor du peger fingre af både dem, der gerne vil have ændret noget i deres forstærker og de sjæle der kan overtales til at gøre det..? Det undrer mig at man med den ene hånd har så travlt med at pådutte andre et ansvar og med den anden fægter løs for at kravle uden om sit eget..? Og hvem er det, der har skabt den selviscenesættende kultur blandt amatørmusikere (og især guitarister) at jo mere unikt, specielt, boutique og "modded" ens setup er, jo federe er det bare..!

Og ang. "godkendte forstærkere." De tekniske aspekter i at overbelaste sine rør med 40-50% i forhold til hvad rørfabrikanten skriver. Well, hvis din bils michelin-dæk er godkendt til højst 800 kg, men Opel sætter dem på en bil på 1300kg, ville du også ligge hovedet på blokken og sige; "Det har de da vel styr på..?" Og vil du også pege fingre af dem, der gerne vil have dæk på, som kan klare den tungere bil, - bare for at være sikker..?

Mvh;
Morten Lyse