Opsummering, Tim.

Jeg vil gerne svare på dit indlæg. Jeg er stadigt heller ikke helt afklaret om, hvad det er du ville opnå med tråden, men jeg vil holde mig for god til at antyde ufine hensigter. Måske du ville viderebringe de konkrete svar du har fået her på 4Sounds forum. Det ville da godt, i oplysningens navn.

"Alle uanset uddannelse må lege Dr Ampenstein."

Nej. Enhver må reparere brugsgenstande, hvis man ved hvordan. Det er loven. I det skal ligges, at du og jeg GERNE må skifte en netledning eller en kondensator så længe du/jeg ved hvordan, og med hvilke komponenter, så du/jeg ikke forbryder mig mod CE-godkendelsen af produktet. Enhver modificering, incl. at skifte højttaler og/eller kabel til denne, eller rør med andre end de 100% samme som der sidder originalt er ikke lovligt da det er konstruktiv ændringer og dermed er produktets CE-mærkning ødelagt. Om man så hedder snilde Eigil, Leo Fender eller Jimi Hendrix er ligegyldigt. Man må IKKE ændre på et CE-godkendt produkt..!

"Jeg har selv ansvaret for at mine elartikler er iorden, også selvom jeg ikke er uddannet/har kompetencer til vurdere om dette er tilfældet direkte fra fabrikken.
CE mærkning bortfalder ved konstruktive ændringer, herved sikkert også dækning af forsikring, garanti.. "

Ja. Du har ansvaret for at holde dem i forsvarlig stand, samt vælge en kompetent reparatør hvis du har mistanke om at noget ikke er i orden. Garanti er én ting og det er op til den der står med garantien at vurdere om du har forbrudt dig mod den. Og alt det med forsikringen forstår jeg stadigt ikke. Vil du ikke læse, og evt. citere, de forsikringsbetingelser, eller efterfølgende afgørelser, der kunne bekræfte de påstande..?

"En røramp er både underlagt stærk og svagstrøms direktiv, for at blive typegodkendt.. "

Stærkstrømsbekendtgøreslen er dansk lovgivning. Svagstrømsdirektivet er EU lovstof og omhandler det samme. Det ER forvirrende, men der er jo også højspænding på 10-, ja 100-tusindevis af volt. Og her gælder andre regler. Der er bare lidt forskel på hvad vi i Danmark kalder svag- / stærk-strøm, og hvad man kalder det i Bruxelles.

"Ved konstruktive ændringer, overtager Dr Ampenstein producent ansvaret i tilfælde af videresalg."
"Dr Ampenstein skal ikke efter konstruktive indgreb i amp, CE mærke, uanset om amp før konstruktive ændringer var CE mærket.
Jeg kan kun forlade mig på blind tillid, ved gennemtjek af amp. Der er ikke en off. godkendelses instans... "

Nej. For INGEN må lave konstruktive ændringer på CE-mærkede brugsgenstande. Og har du købt noget "som beset" er resten dit ansvar. Blind tillid..? Jo, men kører du ikke fra mekanikeren i en bil de har lavet bremser på, på intet andet end tillid..? Og hvem har forstand på rørteknik. Jeg er elektriker, men vil godt turde påstå at jeg har væsentligt mere styr på rør-teknik end min bror, der er Radio- / tv-mekaniker. Hvem af os er en "kompetent reparatør.." ? Og undskyld mig, der er også offentligt kontrol og tilsyn med, om børn og unge vanrøgtes og misbruges. Hvad har det sikret os mod..?

"Søren arbejder ikke sort.. Og det er godt gået... "

Ja. Søren ville kunne lave rigtigt mange sorte penge på det han kan. Men jeg har ikke nogen steder, hverken set eller hørt at Søren nogensinde skulle have bedt om eller fået en krone for de ting han har hjulpet andre med. Så ja, din skamløse provokation til trods, det er godt gået.

Jeg håber Tim, du nu har fået svar på det du ville.

Mvh;
Morten Lyse